Jak cofnąć błędne sortowanie danych

Jeżeli wykonamy sortowanie danych w naszej tabeli i zamkniemy plik, to nie będzie możliwe przywrócenie pierwotnej kolejności wierszy. To może stanowić duży kłopot, a zatem warto wiedzieć, jak się przed tym zabezpieczyć.
Załóżmy, że od swojego współpracownika otrzymaliśmy listę danych ułożonych chronologicznie. W arkuszu brakuje kolumny z datami, a my przez przypadek wykonaliśmy sortowanie danych tekstowych, przez co transakcje zostały ułożone w porządku alfabetycznym. Skoroszyt został zapisany i zamknięty, więc nie możemy skorzystać z polecenia Cofnij. W tym momencie szybki powrót do pierwotnego układu danych będzie w zasadzie niemożliwy. Sprawdźmy, jak uniknąć takiej sytuacji.
Przykładową listę transakcji przedstawia poniższy rysunek.

Pierwotna kolejność danych

Jeśli planujemy sortować listę i chcemy mieć pewność, że będziemy mogli w każdej chwili naprawić swój błąd przy sortowaniu danych, wystarczy, że ponumerujemy wiersze w pustej kolumnie na końcu zestawienia.
W tym celu:
  • Zaznaczamy komórkę D2 i wpisujemy do niej liczbę 1.
  • Klikamy prawym przyciskiem myszy prawy dolny róg komórki D2 i przeciągamy zawartość w dół aż do samego końca listy.
  • Po zwolnieniu przycisku myszy pojawi się menu, z którego wybieramy pozycję Wypełnij serią.
  • Zaznaczamy komórkę D2 i wpisujemy do niej liczbę 1.
  • Klikamy prawym przyciskiem myszy prawy dolny róg komórki D2 i przeciągamy zawartość w dół aż do samego końca listy.
  • Po zwolnieniu przycisku myszy pojawi się menu, z którego wybieramy pozycję Wypełnij serią.
  • Szybki sposób ponumerowania wierszy

    Wiersze zostały ponumerowane, więc możemy dowolnie sortować swoją listę. Pamiętajmy jednak, aby przy tej operacji zawsze uwzględniać kolumnę pomocniczą. Zakres komórek do posortowania musi zatem obejmować kolumnę D.
    Załóżmy, że ułożyliśmy dane wg kolumny Kwota w porządku rosnącym.
    Aby powrócić teraz do pierwotnego układu, wykonujemy następujące czynności:
    • Zaznaczamy całą listę razem z wierszem nagłówkowym i kolumną pomocniczą.
    • Z menu Dane wybieramy polecenie Sortuj (w Excelu 2007/2010 uaktywniamy kartę Narzędzia główne, w grupie poleceń Edycja klikamy Sortuj i filtruj/Sortowanie niestandardowe).
    • Z pierwszej rozwijanej listy wybieramy pozycję (Kolumna D) i określ kolejność Rosnąco (w Excelu 2007/2010: Od najmniejszych do największych).

    Kryteria sortowania

    Po zatwierdzeniu OK dane w arkuszu zostaną ułożone w początkowej kolejności jak to przedstawia rysunek 1.

    Zaloguj się, aby dodać komentarz

    Nie masz konta? Zarejestruj się »

    Zobacz także

    Skuteczne narzędzia do wykrywania uszkodzonych podzespołów

    pobierz

    Wykrywanie i usuwanie niechcianych programów

    pobierz

    Polecane artykuły

    Array ( [docId] => 50116 )

    Array ( [docId] => 50116 )
    Array ( [docId] => 50116 )