Koperta w OpenOffice Writer

Aby zaadresować koprtę w Open Office wystarczy ustawić odpowiedni rodzaj papieru i wpisać odbiorcę oraz ewentualnie nadawcę. Jeżeli jednak masz do wysłania 10, 15, 20 kopert z różnymi adresami, to czekałaby Cię już dłuższa praca. Pomyśl, że tych kopert może być 100. Co zrobić w takiej sytuacji? Skorzystaj z poniższych wskazówek.

Rozwiązaniem jest skorzystanie z opcji wstawiania/edytowania koperty, która wykorzystuje w sobie mechanizm korespondencji seryjnej. Przypomnę, że korzystając z dowolnej, obsługiwanej przez OpenOffice bazy danych, jesteś w stanie zaadresować jeden dokument do wielu użytkowników naraz, co więcej - możesz uniknąć dzięki temu wielu błędów i późniejszych ich konsekwencji.


Bazę danych możesz zaimportować, klikając Kreatory/Źródło danych teleadresowych. Może nim być utworzona w innym programie baza danych, np. pochodząca z programu pocztowego. "Prostą" bazę danych możesz utworzyć np. w Kreatorze korespondencji seryjnej. W kroku 3 tego narzędzia możliwe jest utworzenie nowej listy adresowej. Możliwość ta znajduje się w oknie, które pojawi się po wybraniu opcji Wybierz inną listę adresową. Zaletą tej możliwości jest prostota. Wadą konieczność samodzielnego wpisywania adresów do bazy, którą niekoniecznie gdzie indziej wykorzystasz.


Kopertę przygotowuje się, korzystając z opcji Wstaw/Koperta. Jest to pierwszy, stosunkowo nieskomplikowany, krok operacji. W polu nadawca, które nie jest obligatoryjne, znajdują się Twoje dane. Jeżeli w opcjach programu uzupełniłeś dane użytkownika, to zostaną one automatycznie wstawione. W przeciwnym razie musisz je wpisać samodzielnie. W dłuższej perspektywie zalecane jest uzupełnienie danych użytkownika. Nie trzeba będzie ich za każdym razem od nowa wprowadzać.

Rys. Kreator korespondencji seryjnej, wykorzystywany przy tworzeniu kopert

Dane adresata możesz oczywiście po prostu wpisać, jednak to również jednorazowa sprawa, ponadto nie byłoby sensu korzystać z osobnego narzędzia. Po prawej stronie wybierasz bazę danych (spośród zarejestrowanych w programie), tabelę w jej obrębie. W zakładce Format możesz ustalić wielkość koperty oraz jej najważniejszych pól (także ich położenie). W kolejnej masz podstawowe opcje związane z wydrukiem. Na dole zaś, niezależnie od zakładki, znajdują się opcje wstawiające kopertę do nowego dokumentu, bieżącego, bądź modyfikujące wcześniej utworzoną kopertę.
Po utworzeniu koperty powinieneś utworzyć korespondencję seryjną. Składa się na to kilka kroków. Generalnie możesz utworzyć korespondencję seryjną dla listu bądź e-maila. Interesuje Cię pierwsza opcja. W adresach wybierasz tę samą listę adresową co wcześniej. Nie zaznaczasz bloku adresowego! Utworzyłeś go już wcześniej. W następnej kolejności dodajesz, bądź nie, zwroty grzecznościowe. Krok kolejny to wybór liczby odbiorców. Każdy ma w bazie danych swój numer. Jeden, dwa i trzy. Domyślnie zaznaczeni są wszyscy z danej bazy, możesz jednak wyłączyć poszczególne osoby. Wreszcie możesz spersonalizować, czyli dodać, indywidualne ustawienia dla każdego odbiorcy. Ostatnią opcją jest zapis. Możesz zapisać wszystko w jednym pliku, jak również każdego odbiorcę osobno. Wybór należy do Ciebie.

 

Przemysław Żarnecki

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Skuteczne narzędzia do wykrywania uszkodzonych podzespołów

pobierz

Wykrywanie i usuwanie niechcianych programów

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 48737 )

Array ( [docId] => 48737 )
Array ( [docId] => 48737 )