Modyfikowanie tabeli w OpenOffice Writer - Opcje komórki

Podczas pracy z tabelą bardzo często pojawia się konieczność modyfikacji jej zawartości. Może oznaczać to wprowadzenie dodatkowych wierszy czy kolumn, jednakże tylko w części tabeli. Do tego niezbędna jest umiejętność dzielenia pojedynczych komórek tabeli. Z kolei w innych przypadkach okazuje się, że wiersze/kolumny w części tabeli są zbędne, przez co można scalić kilka komórek.
Sortowanie transakcji miesiącami

Proste sortowanie kwot czy wartości tekstowych to operacje, które nie powinny Ci sprawiać problemów. Trudności możesz jednak napotkać przy niestandardowym sortowaniu dat. Gdy chcesz je pogrupować np. według lat lub miesięcy, aby wykonać okresowy raport podsumowujący, najwygodniej jest skorzystać z tabel przestawnych. Czasami jednak nie możesz ich użyć. Warto zatem, abyś poznał inne rozwiązanie oparte na funkcji Excela.

Modyfikowanie tabeli w OpenOffice Writer - Opcje komórki

Podczas pracy z tabelą bardzo często pojawia się konieczność modyfikacji jej zawartości. Może oznaczać to wprowadzenie dodatkowych wierszy czy kolumn, jednakże tylko w części tabeli. Do tego niezbędna jest umiejętność dzielenia pojedynczych komórek tabeli. Z kolei w innych przypadkach okazuje się, że wiersze/kolumny w części tabeli są zbędne, przez co można scalić kilka komórek.
Podziału komórek dokonasz za pomocą opcji Podziel komórki. Znajdziesz ją w górnym menu Tabela bądź w menu kontekstowym (uruchamianym po kliknięciu prawym przyciskiem myszki - Komórka/Podziel).

Podzielić możesz jedną lub wiele komórek naraz, choć nie zawsze. Jeżeli zaznaczysz kilka i postąpisz wg opisanej instrukcji, wówczas każda z nich zostanie podzielona dokładnie tak samo. Po wybraniu opcji Podziel, otworzy Ci się odpowiednie okno dialogowe. Komórki możesz podzielić pionowo bądź poziomo. W pierwszym przypadku masz jeszcze możliwość zaznaczenia opcji W równych proporcjach, dzięki czemu komórki podzielą się zgodnie z tytułem. Ustalasz, na ile części chcesz podzielić komórkę i klikasz OK. W przypadku podziału poziomego możesz dzielić tylko jedną komórkę naraz. W przypadku pionowego może to być o wiele większa liczba.

Rys. Dzielenie komórki w praktyce

Scalanie wykonasz również w bardzo prosty sposób. Musisz jednak najpierw zaznaczyć przynajmniej dwie komórki. Z technicznego punktu widzenia nie ma różnicy pomiędzy scalaniem w pionie a poziomie, jak również liczbą komórek. Nie możesz jednocześnie scalić komórek w pionie i w poziomie. Albo jedno, albo drugie, albo jedno po drugim. Komórki możesz scalić, klikając Tabela/Scal komórki lub z menu kontekstowego Komórka/Scal.

Z komórką związane są również inne opcje. W menu kontekstowym możesz dokonać ustawienia tekstu w poziomie. Ustalasz, czy ma być on na samej górze, pośrodku, czy na dole. Ponadto możesz skorzystać z ochrony komórki. Po kliknięciu na opcję chroń nie można edytować danych znajdujących się w komórce. Do komórki odnoszą się również pośrednio opcje zgrupowane w Wiersz i Kolumna, niemniej korzystanie z nich niesie za sobą konsekwencje dla całej kolumny bądź wiersza, nie zaś pojedynczych komórek.

Przemysław Żarnecki

Liczba odsłon: 5578

KOMENTARZE

Komentuj

*
*
*
 

Zobacz także

Porady o zbliżonej tematyce

Jak się uchronić przed błędnymi wynikami obliczeń w Excelu?
Zrobiłeś bilans aktywów i pasywów. W komórce B8 wpisałeś funkcję sprawdzającą, czy aktywa są równe pasywom. Jednak funkcja ta zwraca błędny wynik.
Zaznaczanie wszystkich komórek tekstowych w zakresie
Masz arkusz, do którego zaimportowałeś wartości z pliku tekstowego. Wśród tych wartości masz też daty. Wiesz, że niektóre daty mogły zostać zaimportowane niepoprawnie i są przez program Excel traktowane jako tekst. Takie zachowanie jest przez Ciebie niepożądane, ponieważ ma wpływ na formuły w innych komórkach, które mogą wtedy pokazywać niepoprawne wartości. Chciałbyś zaznaczyć i wyróżnić te komórki, które zawierają datę w postaci tekstowej.
Przenoszenie tekstu ze strony WWW do dokumentu tekstowego
Przenoszenie tekstu WWW do dokumentu tekstowego standardową metodą Kopiuj i Wklej powoduje przenoszenie również elementów formatowania strony WWW takich jak hiperłącza czy tabele.
Wyświetlanie urodzin w kalendarzu Outlooka cz. 1
Często zapominasz o urodzinach swoich najbliższych, a z poczty e-mailowej i programu Outlook korzystasz każdego dnia. W tym e-letterze pokażemy, co trzeba uczynić, aby w programie Outlook dopisać datę urodzin i jakiś inny termin (np. imieniny) w taki sposób, aby program Outlook sam przypominał Ci o urodzinach danej osoby.
Wyświetlanie urodzin w kalendarzu Outlooka cz. 2
Teraz przejdź do kalendarza, a zobaczysz, że data urodzin i data wpisana w polu Rocznica pojawiły się jako terminy w kalendarzu.

Książki

  • Bezpieczne korzystanie z internetu

    Każdy komputer podłączony do internetu jest narażony na ataki wirusów, trojanów i inne zagrożenia. Jednak celem...»

  • Windows 7 od podszewki

    Jeżeli zastanawiasz się, czy warto zainstalować Windows 7, w tej książce znajdziesz argumenty przekonujące, że powinieneś dokonać migracji na ten...»

  • 35 najlepszych narzędzi i makr

    Gotowe narzędzia do Excela ułatwią codzienną pracę i będą Ci służyć latami!Excel oferuje setki przydatnych poleceń oraz funkcji, z których na...»


Strona używa plików cookies.

Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.