Rysowanie nieregularnych kształtów w OpenOffice Writer

Grafikę w OpenOffice można tworzyć na dwa sposoby. Pierwszy polega na zastosowaniu specjalnej aplikacji do tworzenia grafiki wektorowej w postaci OpenOffice.org DRAW. Drugim sposobem jest wykorzystanie narzędzi paska „Rysunek” w programie OpenOffice.org Writer. Bogactwo występujących tam funkcji może zadowolić nawet wybrednych użytkowników. Ja chciałbym się skupić na kilku funkcjach umożliwiających tworzenie figur nieregularnych, gdyż w praktyce częściej zachodzi potrzeba narysowania jakiegoś specyficznego kształtu niż wykorzystania gotowych narzędzi do rysowania prostokątów, okręgów czy innych kształtów regularnych. Możliwości programu postaram się zademonstrować na przykładzie rysowania ryby.

Zanim przystąpimy do rysowania, należy:


1) włączyć pasek „Rysunek” poprzez wybranie z menu programu Widok/Paski narzędzi/Rysunek;



2) następnie w pasku „Rysunek” włączyć funkcje „wielokąt”, klikając małą strzałkę na końcu paska i wybierając z pokazującego się menu : Widoczne przyciski/wielokąt;

 



3) do narysowania kształtu ryby zastosować głównie trzy narzędzia z paska „Rysunek”: „Zaznacz” „Wielokąt” oraz „Punkty”.


Uwagi dodatkowe:


· Warto przed rozpoczęciem rysowania przestawić sobie domyślną jednostkę grubości linii z cm na mm (Uruchomić OpenOffice.org DRAW, wybrać Narzędzia/Opcje/OpenOffice.org DRAW/Ogólne i „Jednostkę miary” przestawić na mm).
· Zdecydowanie wygodniej będzie nam rysować, jeśli wyłączymy opcje przyciągania do siatki (wybrać Narzędzia/Opcje/OpenOffice.org Writer/Siatka i odznaczyć opcje „Przyciągaj do siatki”).

Rysowanie zarysu ryby wykonamy z pomocą funkcji „Wielokąt”:

1) należy kliknąć na narzędzie „wielokąt”;
2) najechać na miejsce, w którym chcemy rozpocząć rysować kontur, przycisnąć lewy przycisk myszy i z przyciśniętym przyciskiem myszy dojechać do miejsca, gdzie chcemy wykonać wierzchołek naszego konturu, następnie puścić przycisk myszy;

 

3) kolejne wierzchołki planowanego konturu tworzy się już tylko przez pojedyncze kliknięcie myszą w miejscach ich planowanego rozmieszczenia;

4) w celu zamknięcia całego obrysu należy dojechać do miejsca początkowego i dwukrotnie szybko kliknąć, w efekcie otrzymujemy:


5) klikamy na „Zaznacz”, a następnie na narysowany obiekt;

6) teraz należy kliknąć „Punkty”, co spowoduje aktywację dodatkowego paska „edytuj punkty”;


UWAGA!!! Widać, że w miejscach kliknięć wierzchołków utworzone zostały węzły (niebieskie kwadraciki), które można swobodnie przesuwać za pomocą myszy.

7) teraz jeszcze raz narzędziem „Zaznacz” należy zaznaczyć cały narysowany obiekt (przez najechanie powyżej z lewej strony obiektu, przyciśnięcie lewego przycisku myszy, a następnie cały czas trzymając przyciśnięty przycisk myszy, staramy się zaznaczyć cały obiekt, ciągnąc kursor do dołu do prawej strony, na koniec puszczamy przycisk myszy), jeśli wszystko przebiegło pomyślnie, węzły zmienią kolor;

 


8) teraz z paska „Edytuj punkty” należy wybrać narzędzie „konwertuj na krzywą”, dzięki czemu na każdej z krawędzi pojawią się po dwa dodatkowe elementy sterujące;



9) chwytając dany element kursorem myszy, można dowolnie wyginać kształt danej krawędzi. Teraz pozostaje odpowiednie ukształtowanie krawędzi;



UWAGA!!! Linie wyginamy tylko za pomocą tych elementów sterujących, chwycenie za samą linie powoduje przesuniecie linii i utworzenie dodatkowego wierzchołka w miejscu chwycenia myszą, w wyniku czego zamiast płynnego wygięcia linii otrzymujemy prostą łamaną.

10) teraz tą samą techniką jako oddzielne elementy należy narysować płetwy;



UWAGA!!! Warto zwrócić uwagę, iż płetwy na styku z kształtem tułowia narysowane są z naddatkiem. Jest to celowe, gdyż dopasowanie rysowanych płetw do narysowanego korpusu byłoby dość żmudnym zajęciem, a efekt nie do końca mógłby nas zachwycić.
11) my rozwiążemy ten problem prościej. Najpierw należy uaktywnić myszą korpus ryby, następnie kliknąć prawym przyciskiem myszy w celu wywołania menu kontekstowego, z którego wybierzemy rozmieść/przesuń na wierzch. Teraz wystarczy dorysować oko, można ewentualnie całość zgrupować i nasz rysunek ryby jest gotowy:

 



Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Skuteczne narzędzia do wykrywania uszkodzonych podzespołów

pobierz

Wykrywanie i usuwanie niechcianych programów

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 49429 )

Array ( [docId] => 49429 )
Array ( [docId] => 49429 )