Pola danych w programie Writer cz. 2

W pierwszej części tekstu zapoznaliście się z podstawowymi i najczęściej używanymi polami danych w programie Writer. W tekście tym zajmiemy się omówieniem kolejnych typów pól danych w programie Writer - Pól odwołania oraz Pól informacji o dokumencie. W celu przypomnienia - aby uzyskać dostęp do pól danych, wybierzcie z paska narzędzi polecenie Wstaw Pola/Inne.
Writer - Edytor tekstu OpenOffice

W poprzednich tekstach zajmowaliśmy się odpowiednim dostrajaniem i konfiguracją pakietu OpenOffice. Pozwoli to Wam przygotować program do efektywnej pracy. Dzisiaj, jak również w kilku następnych e-letterach, zajmiemy się omówieniem edytora tekstu OpenOffice'a. Writer stanowi serce pakietu OpenOffice. Jako zaawansowany edytor tekstu odpowiada standardom takich znanych aplikacji, jak Microsoft Word czy WordPerfect. Posiada zatem pełny komplet niezbędnych narzędzi edycyjnych, instrumentów akademickich i biurowych. Ponadto Writer został rozbudowany o nowe funkcje i charakterystyczne właściwości, takie jak korespondencja seryjna, opcja indeksowania czy funkcja konwersji dokumentów Microsoft Office. W kolejnych tekstach przybliżymy Wam charakterystyczne funkcje Writera. W dzisiejszym e-letterze zaznajomicie się z podstawowymi opcjami Writera, które pozwolą Wam efektywnie rozpocząć z nim pracę.

Pola danych w programie Writer cz. 2

W pierwszej części tekstu zapoznaliście się z podstawowymi i najczęściej używanymi polami danych w programie Writer. W tekście tym zajmiemy się omówieniem kolejnych typów pól danych w programie Writer - Pól odwołania oraz Pól informacji o dokumencie. W celu przypomnienia - aby uzyskać dostęp do pól danych, wybierzcie z paska narzędzi polecenie Wstaw Pola/Inne.
Pola odwołania

Pola odwołania mają na celu wstawienie zapisu odwołania do bieżącego dokumentu lub pola. Aby skrócić sobie czas pracy i możliwie jak najbardziej efektywnie wykorzystać pola odwołania, program umożliwia szybkie aktualizacje odwołań bez potrzeby ich ręcznej modyfikacji. Aby szybko zaktualizować interesujące nas odwołanie, wystarczy, że naciśniecie klawisz F9.

· Określ odwołanie - ten typ pola służy do tworzenia określonych przez Was odwołań. Aby wstawić odwołanie do interesującego Was miejsca w dokumencie, kliknijcie na wybrany punkt w danym dokumencie i wprowadźcie nazwę (np. nazwa tabeli lub rysunku). Po wykonaniu wyżej wymienionych czynnościach kliknijcie na opcję Wstaw, a wprowadzona nazwa odwołania pojawi się na liście Wybór, za pomocą której możecie wstawiać odwołanie.
· Wstaw Odwołanie - pole Wstaw odwołanie umożliwia Wam odwoływanie się do określonego punktu w dokumencie. Aby odwołać się do danego punktu, wybierzcie opcję Wstaw odwołanie, a następnie wskażcie z listy Wybór interesującą Was nazwę, do której chcecie się odwołać, format odwołania i na koniec kliknijcie na przycisk Wstaw. Drugim sposobem na wstawienie odwołania jest skorzystanie z opcji Powyżej/Poniżej. Sposób ten pozwoli Wam odnieść się do odwołania, w przypadku gdy to znajduje się przed punktem wstawienia interesującego Was odwołania lub po nim. Sposób ten działa tylko w przypadkach, gdy punkt odwołania znajduje się na tej samej stronie danego dokumentu.
· Zakładki - za pomocą tej opcji będziecie mogli odwoływać się do zakładek wstawionych do tekstu. Odwołanie do zakładki tworzy się poprzez wybranie opcji Wstaw/Zakładka. W przypadku tworzenia zakładek w dokumentach HTML program utworzy je w formie znacznika A NAME=nazwa_zakładki.

Pola funkcji

Pola funkcji umożliwiają tworzenie pól związanych z określonym wyrażeniem, jak również pól zawierających makro, które umożliwia ukrywanie lub pokazywanie określonej przez Was treści. Pola funkcji nie ograniczają się tylko do pól zawierających tekst i wykorzystują również grafiki, tabele i inne tego typu obiekty (do ich wstawienia w dokumencie służą specjalne znaki).

· Pole wprowadzenia - opcja ta pozwala Wam wstawiać pole formularza do określonego przez Was tekstu. W tym celu kliknijcie na przycisk Wstaw, a na ekranach Waszych monitorów pojawi się okno Pole wprowadzenia, w który wprowadzacie interesujący Was tekst.
· Kombinuj znaki - pole to obsługuje tylko znaki azjatyckie (jeśli Wasz program nie obsługuje znaków azjatyckich, pole to nie będzie dostępne). Pole Kombinuj znaki umożliwia Wam łączenie znaków w jeden (od 1 do 6).
· Wykonaj Makro - pole to umożliwia Wam wstawienie pola tekstowego z przypisanym makrem. Interesujące Was makro wybieracie, klikając na przycisk Makro (do makra możecie dodać wskazówkę z pola Wskazówka). Aby uaktywnić wybrane przez Was makro, wystarczy, że klikniecie dwukrotnie na tekst zawierający makro.
· Ukryj tekst - dzięki temu polu możecie wprowadzić ukryty tekst. Aby praktycznie wykorzystać to pole, musicie odznaczyć pole wyboru Ukryty tekst, który znajdziecie w oknie Narzędzia/Opcje/Dokument tekstowy/Pomoc w formatowaniu.
· Ukryty akapit - pole to pozwala Wam ukryć akapit w dokumencie. Aby skorzystać z powyższego pola, musicie odznaczyć pole wyboru Widok/Ukryte akapity lub Ukryte akapity w oknie Narzędzia//Opcje/Dokument tekstowy/Pomoc w formatowaniu.

Dawid Frankowski

Liczba odsłon: 1134

KOMENTARZE

Komentuj

*
*
*
 

Zobacz także

Porady o zbliżonej tematyce

Jak się uchronić przed błędnymi wynikami obliczeń w Excelu?
Zrobiłeś bilans aktywów i pasywów. W komórce B8 wpisałeś funkcję sprawdzającą, czy aktywa są równe pasywom. Jednak funkcja ta zwraca błędny wynik.
Zaznaczanie wszystkich komórek tekstowych w zakresie
Masz arkusz, do którego zaimportowałeś wartości z pliku tekstowego. Wśród tych wartości masz też daty. Wiesz, że niektóre daty mogły zostać zaimportowane niepoprawnie i są przez program Excel traktowane jako tekst. Takie zachowanie jest przez Ciebie niepożądane, ponieważ ma wpływ na formuły w innych komórkach, które mogą wtedy pokazywać niepoprawne wartości. Chciałbyś zaznaczyć i wyróżnić te komórki, które zawierają datę w postaci tekstowej.
Przenoszenie tekstu ze strony WWW do dokumentu tekstowego
Przenoszenie tekstu WWW do dokumentu tekstowego standardową metodą Kopiuj i Wklej powoduje przenoszenie również elementów formatowania strony WWW takich jak hiperłącza czy tabele.
Wyświetlanie urodzin w kalendarzu Outlooka cz. 1
Często zapominasz o urodzinach swoich najbliższych, a z poczty e-mailowej i programu Outlook korzystasz każdego dnia. W tym e-letterze pokażemy, co trzeba uczynić, aby w programie Outlook dopisać datę urodzin i jakiś inny termin (np. imieniny) w taki sposób, aby program Outlook sam przypominał Ci o urodzinach danej osoby.
Wyświetlanie urodzin w kalendarzu Outlooka cz. 2
Teraz przejdź do kalendarza, a zobaczysz, że data urodzin i data wpisana w polu Rocznica pojawiły się jako terminy w kalendarzu.

Książki

  • Bezpieczne korzystanie z internetu

    Każdy komputer podłączony do internetu jest narażony na ataki wirusów, trojanów i inne zagrożenia. Jednak celem...»

  • Windows 7 od podszewki

    Jeżeli zastanawiasz się, czy warto zainstalować Windows 7, w tej książce znajdziesz argumenty przekonujące, że powinieneś dokonać migracji na ten...»

  • 35 najlepszych narzędzi i makr

    Gotowe narzędzia do Excela ułatwią codzienną pracę i będą Ci służyć latami!Excel oferuje setki przydatnych poleceń oraz funkcji, z których na...»


Strona używa plików cookies.

Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.