Access - Stosowanie maski wprowadzania i listy wyboru w tabelach

W kilku poprzednich e-letterach pokazaliśmy Ci, w jaki sposób utworzyć tabelę w Accessie i w jaki sposób dostosować ją do swoich potrzeb. W tym e-letterze pokażemy parę innych informacji, które ułatwią Ci wprowadzanie danych do tabeli.

Tworzenie listy wyboru w tabeli.


Pierwszym ułatwieniem, jakie Ci zaprezentujemy, to możliwość wpisywania wartości w polu poprzez wybranie pozycji z listy wyboru. W bazie masz tabelę Klienci, która będzie zawierała informacje o klientach. W jednym z pól tej tabeli będziesz wpisywać miasta. Najczęściej Twoimi klientami są firmy mające swoje siedziby w kilku miastach, dlatego chciałbyś sobie ułatwić i mieć możliwość wyboru tych kilku podstawowych miast z listy wyboru. Aby w ten sposób zmienić tę tabelę:


1. Otwórz bazę danych i utwórz nową tabelę w widoku projektu.

2. W tabeli utwórz nowe pole, nazwij je Miasto i ustaw jego Typ danych na Tekst.

 


3. Zaznacz to pole i wybierz na pasku narzędzi Projekt tabeli polecenie Klucz podstawowy.



Rys. 1. Wybieranie polecenia Klucz podstawowy.

*Wskazówka*
Każda tabela powinna zawierać klucz podstawowy. Klucz podstawowy to pole identyfikujące rekordy w tabeli i w tym polu muszą występować unikatowe wartości.
Zauważ, że po ustawieniu pola jako klucza podstawowego, właściwość Indeksowane tego pola zmieniła się na Tak (Bez duplikatów). Tę właściwość możesz też ręcznie przestawić, jeśli chcesz, aby dla danego pola wartości były unikatowe. W przypadku gdy w takie pole zostanie wpisana wartość, która posiada już jakiś rekord, to pojawi się komunikat przedstawiony na rysunku 2.


Rys. 2. Komunikat pokazywany w przypadku wpisaniu w polu wartości, która już istnieje w jakimś innym rekordzie.

*Koniec wskazówki*

4. Zapisz tabelę pod nazwą Miasta.


Rys. 3. Tabela Miasta w widoku projektu.

5. Przełącz się do widoku arkusza danych i wypełnij rekordy tabeli nazwami miast, w których znajdują się Twoi klienci.

6. Zamknij tabelę Miasta i otwórz w widoku projektu tabelę Klienci.


7. Kliknij myszką na pole Miasto i na dole w okienku właściwości przełącz się na zakładkę Odnośnik.


8. W polu Typ formantu wybierz Pole kombi.


Rys. 4. Ustawianie pola listy.

9. Pojawią się inne właściwości w tej zakładce. W polu Źródło wierszy wybierz tabelę Miasta.

10. W polu Liczba wierszy listy możesz zmienić liczbę pozycji na liście rozwijalnej.


11. W polu Ogranicz do listy wybierz Nie, ponieważ chcesz mieć możliwość wpisywania w tym polu miast, których nie ma w tabeli Miasta.


Rys. 5. Ustawienie właściwości tabeli Klienci w zakładce Odnośnik.

12. Zapisz tabelę i przełącz się do widoku arkusz danych.

Teraz przy próbie wpisania wartości w polu pojawi się po prawej stronie możliwość wyboru z listy rozwijalnej.


Rys. 6. Wybieranie wartości z listy rozwijalnej.

Drugą rzeczą, która chcemy Ci pokazać w tym e-letterze, jest stosowanie masek wprowadzania. Jest to przydatna rzecz przy wpisywaniu nr telefonu, kodu pocztowego czy nr NIP. Pozwala ona zaoszczędzić czas na wpisywanie różnych znaków typu myślnik. Aby wstawić maskę wprowadzania w polu Kod pocztowy:


1. Otwórz tabelę klienci w widoku projektu.

2. Kliknij na pole Kod pocztowy.

 


3. Na dole w okienku właściwości przejdź do zakładki Ogólne i kliknij na właściwość Maska wprowadzania.


4. Po prawej stronie tej właściwości pojawi się przycisk z trzema kropkami. Kliknij na niego.

5. Pojawi się okno z zapytaniem, czy zapisać tabelę. Naciśnij Tak, aby zapisać tabelę.


6. Następnie pojawi się okno kreatora masek wprowadzania. Z listy masek wybierz Kod pocztowy i naciśnij przycisk Dalej.


Rys. 7. Wybieranie maski kodu pocztowego.

7. W następnym oknie możesz wybrać znak zastępczy maski, który będzie znajdował się w miejscu wprowadzania liczb. Domyślnym znakiem jest znak podkreślenia. Naciśnij Dalej, aby przejść do następnego okna.


8. W ostatnim oknie kreatora maski wprowadzania możesz wybrać sposób przechowywania danych. Wybierz opcje Z symbolami w masce i naciśnij przycisk Dalej.


Rys. 8. Wybieranie sposobu przechowywani danych.

9. Pojawi się informacja o tym, że już wszystkie wiadomości o masce zostały przekazane. Naciśnij przycisk Zakończ, aby zakończyć pracę kreatora maski wprowadzania.

10. W polu właściwości Maska wprowadzania pojawią się odpowiednie wpisy informujące program Access o typie maski wprowadzania. Zapisz tabelę i przełącz się do widoku arkusza danych.


Rys. 9. Pole kod pocztowy z maską wprowadzania.

Po dodaniu maski wprowadzania dla pola Kod pocztowy w momencie wpisywania tekstu do pola nie trzeba będzie wpisywać znaku myślnika, a każda próba wpisania znaku innego niż cyfry będzie ignorowana przez program Access. W dodatku, jeśli nie zostanie wpisany pełny numer kodu pocztowego, to pojawi się komunikat o błędzie w momencie przejścia do następnego pola.


Rys. 10. Wpisywanie kodu pocztowego do pola z maską wprowadzania.


Piotr Dynia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Skuteczne narzędzia do wykrywania uszkodzonych podzespołów

pobierz

Wykrywanie i usuwanie niechcianych programów

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 49631 )

Array ( [docId] => 49631 )
Array ( [docId] => 49631 )