Obiekty 3D oraz ich modyfikacja w OpenOffice Draw cz. 1

OpenOffice Draw oferuje nam interesujące sposoby pracy z obiektami 3D, przede wszystkim bryłami (oraz kilkoma innymi rodzajami obiektów). Jednakże pewnym mankamentem stosowania brył jest konieczność poszukiwania ich wśród wielu, rozproszonych opcji OpenOffice Draw. Osoby, które miały okazję czytać e-letter będący wstępem do pracy z modułem Draw, pamiętają stosunkowo dużą liczbę możliwości wstawiania predefiniowanych obiektów.

W niniejszym e-letterze chciałbym zająć się stosowaniem brył oraz obiektów 3D w Draw. Celowo odróżniam obiekty 3D od brył, nie każdy z omówionych obiektów będzie bowiem bryłą, przynajmniej w znaczeniu, które pamiętamy ze szkoły bądź studiów. Przez stosowanie rozumiem nie tyle możliwości wykorzystania obiektów 3D, chociaż o tym również wspomnę, ile sposoby ich tworzenia oraz modyfikowania w module Draw. Postaram się również zwrócić uwagę na możliwości, jakie oferuje nam zamienianie zwykłych dwuwymiarowych figur geometrycznych w przedziwne czasem obiekty 3D. Kwestia brył będzie najprawdopodobniej ciekawa, zwłaszcza dla osób uczących się, ewentualnie wykorzystujących je w swojej pracy zawodowej.

Zacznę od omówienia dwóch podstawowych brył, czyli sześcianu i walca. Obie możemy stworzyć, korzystając ze znajdującego się w dolnej części ekranu paska narzędziowego.

Interesuje nas opcja kształty. Wybieramy z niej walec i rysujemy figurę na całą stronę. Proszę Was o tak duży rozmiar, będzie mi łatwiej bowiem tłumaczyć pewne modyfikacje.

Pozwolę sobie przedstawić pierwszą z nich. Narysowana przez nas bryła ma proporcje domyślne, które powstały bezpośrednio po jej stworzeniu. Może być tak, że będziemy zainteresowani ich zmianą. Przede wszystkim możemy wpłynąć na wielkość podstawy bryły. W tym celu musimy zaznaczyć nasz obiekt. Przyjrzyjcie mu się uważnie. Na obrzeżu bryły widzimy osiem punktów, za pomocą których możemy modyfikować m.in. jej rozmiary. Przyjrzyjcie się jeszcze dokładniej (w tym miejscu wybaczcie mi, jeśli napiszę coś niezgodnego ze ściśle matematycznymi pojęciami), a zobaczycie w górnej części bryły jeszcze jeden punkt, o złotym kolorze. Za jego pomocą możemy zmieniać wielkość podstawy. Spróbujcie. Przekonacie się z całą pewnością, że to banalna sprawa, jednakże za jej pomocą oraz dzięki zmianom rozmiarów (a co za tym idzie także proporcji programu) jesteśmy w stanie całkowicie odmienić wygląd naszej bryły. W sposób analogiczny możemy postąpić z sześcianem. Zresztą spójrzcie na ilustrację znajdującą się obok tekstu.

Z pewnością zauważyliście, że nasza bryła, zaraz po stworzeniu jest brzydka. Wprawdzie to bardzo subiektywna ocena, jednakże z doświadczenia wiem, że większości osób nie podoba się domyślny kolor brył oraz innych obiektów. Jego zmiana to w zasadzie jeden z najprostszych elementów pracy z modułem Draw. Za nasze wrażenia estetyczne odpowiada m.in. górny pasek narzędzi. O innych możliwościach wspomnę za chwilę. W każdym razie w górnej części ekranu mamy do wyboru kilka ciekawych opcji. Omówię je nieco nietypowo, od prawej bowiem strony.

Pierwsza ze wspomnianych opcji to nadawanie obiektowi cienia, w sumie to całkiem niezły efekt wizualny. Należy używać go jednak z rozwagą, ponieważ nie zawsze będzie nam odpowiadał. Tuż obok narzędzia cienia jest pole z wyborem rodzaju wypełnienia obiektu. Mamy tutaj pięć możliwości: niewidoczny, kolor, gradient, kreskowanie, mapa bitowa. Pomijając pierwszą możliwość, wybór którejkolwiek z możliwości spowoduje wyświetlenie odpowiedniego okna dialogowego, w którym zdecydujemy się na określony kolor, gradient, obraz czy rodzaj kreskowania. Wybór jest, moim zdaniem, co najmniej spory. Zaraz obok wyboru kolorów znajduje się przycisk przypominający pióro - obszar. Za jego pomocą otwieramy okno dialogowe, które jest identyczne z oknem omówionym przy wcześniejszej opcji.

W dalszej części paska narzędziowego znajdują się opcje związane z konturem obiektu. Idąc dalej, w lewą stronę, możemy zmienić kolor konturu, jego grubość oraz typ linii (np. z ciągłej na kreskowaną). Opcja styl strzałki nie dotyczy akurat brył. Przedostatni przycisk - linia, jest zbiorem wcześniejszych opcji dotyczących linii, czyli konturu obiektu. Ostatnia z opcji, czyli style i formatowanie, to zestaw kilku gotowych szablonów, które zmieniają sposób wyświetlania naszego obiektu, zgodnie z pożądanym stylem (np. domyślny, tytuł2). Na pierwszy rzut oka dotyczą tekstu, jednakże wypróbowanie wszystkich pozwala na zaobserwowanie ciekawych efektów. Sami sprawdźcie.

Do standardowych modyfikacji należy również obracanie figur wokół własnej osi. Są na to co najmniej dwa sposoby. Pierwszy, rzekłbym manualny, związany jest z odpowiednim zastosowaniem punktów zmiany rozmiaru (patrz pierwsza ilustracja). Kiedy wybierzemy ze znajdującej się na dole ekranu opcji efekt obrót, zmieni się ich przeznaczenie. Staną się wtedy czerwonymi punktami (oczywiście musimy wpierw zaznaczyć obiekt), zaś cztery z nich będą służyły do ręcznego obrócenia figury(wszystkie znajdujące się w rogach zaznaczenia obiektu). Drugi sposób, to zaznaczyć obiekt, oraz klikając na zaznaczenie wybrać opcję pozycja i rozmiar. W zakładce obrót możemy ustalić dowolny kąt obrotu. Dla równowagi można nazwać tę metodą automatyczną.

Przemysław Żarnecki

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Skuteczne narzędzia do wykrywania uszkodzonych podzespołów

pobierz

Wykrywanie i usuwanie niechcianych programów

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 49439 )

Array ( [docId] => 49439 )
Array ( [docId] => 49439 )