Zastosowanie szablonów w OpenOffice

Zastosowanie szablonów w OpenOffice Szablony są dokumentami utworzonymi na podstawie określonego stylu. Szablony mogą posłużyć do utworzenia papieru firmowego wyposażonego w graficzne logo, dane adresowe czy też nazwę firmy, dzięki czemu będziecie mogli podnieść rangę i wiarygodność Waszej firmy w oczach potencjalnego klienta. Za pomocą szablonów możecie zmienić formatowanie każdego z utworzonych dokumentów, dostosowując je do swoich aktualnych potrzeb. W tekście tym dowiecie się: · W jaki sposób tworzyć dokumenty na podstawie szablonu? · Jak efektywnie pracować, wykorzystując szablony? · Jak zarządzać szablonami?

Tworzenie dokumentu w OpenOffice na podstawie szablonu


Przykładowy szablon utworzymy w programie Writer. Przykładowe szablony możecie pobrać ze strony www.openoffice.org. W tym celu przyjrzyjcie się poniższym wskazówkom:

· Uruchomcie program Writer i z menu głównego wybierzcie Plik/Nowy/Szablony i dokumenty.
· Na ekranach Waszych monitorów pojawi się okno Szablony i dokumenty, z którego wybieracie typ – Szablony.

 

· Z listy możecie wybrać interesujący Was szablon. Wszystkie szczegóły dotyczące wybranego szablonu znajdą się po prawej stronie okna. Teraz wystarczy tylko kliknąć na przycisk Otwórz, aby został załadowany nowy dokument tekstowy z wybranym szablonem i stylami.

Utworzenie szablonu dla nowych dokumentów
Za pomocą programu Writer możecie utworzyć nowy szablon dokumentu. Jest to konieczne, gdy chcecie przygotować i dostosować dokument do swoich potrzeb. W tym celu trzeba odpowiednio zmienić formatowanie dokumentu i zapisać go jako szablon.

Zapoznajcie się zatem z poniższymi wskazówkami:

· Uruchomcie program Writer i utwórzcie nowy dokument.
· Aby zastosować nowy szablon, zwany domyślnym, dostosujcie do swoich potrzeb jego style i pozostałe ustawienia. W tym celu z menu głównego wybierzcie

Narzędzia/Opcje/OpenOffice.ux.pl Writer/Czcionki podstawowe (zachodnie).



Rys. W oknie tym zmieniacie czcionki

 

· Następnie wybierzcie Plik/Szablon dokumentu/Zarządzaj. Na ekranach Waszych monitorów pojawi się okno Zarządzaj szablonami dokumentów. Teraz z listy po lewej stronie okna kliknijcie dwukrotnie na ustawienie Domyślnie i wybierzcie nazwę niedawno zapisanego szablonu. Na koniec kliknijcie prawym przyciskiem myszy na nazwę szablonu i wybierzcie opcję Osadź jako szablon standardowy. Od teraz zapisany przez Was szablon będzie stosowany za każdym razem (Plik/Nowy/Dokument tekstowy).

· Jeśli będziecie chcieli powrócić do szablonu standardowego przed zmianą na szablon domyślny wybierzcie opcję Plik/Szablon dokumentów/Zarządzaj. Następnie kliknijcie prawym przyciskiem myszy na listę i wybierzcie opcję Przywróć szablon standardowy.
Zarządzanie szablonami

Szablony posiadają wiele ciekawych możliwości, jak edytowanie, tworzenie nowych kategorii czy też eksportowanie/importowanie szablonów za pomocą narzędzia Zarządca.

W tym celu przyjrzyjcie się poniższym wskazówkom:
· Aby dokonać edycji wybranego szablonu, uruchomcie program Writer i z menu głównego wybierzcie opcję Plik/Szablony dokumentów/Zarządzaj. Na ekranach Waszych monitorów pojawi sie okno Zarządzaj szablonami dokumentów. Następnie kliknijcie dwukrotnie na szablon, który zamierzacie edytować i kliknijcie na przycisk Polecenie/Edytuj.

· Jeśli będziecie chcieli importować szablon do określonej kategorii za pomocą narzędzia Zarządca wybierzcie z menu głównego Plik/Szablon dokumentu/Zarządca. Z okna Zarządzaj szablonami dokumentów wybierzcie interesującą Was kategorię i kliknijcie na przycisk Polecenia/Importuj szablon. Teraz wystarczy, że wyszukacie interesujący Was szablon. W przypadku eksportowania szablonu do innej kategorii z okna Zarządzaj szablonami dokumentów kliknijcie na przycisk Polecenia/Eksportuj szablon i w nowym oknie Zapisz wybierzcie folder, w którym chcecie zapisać szablon.

· Aby utworzyć nową kategorię szablonów, wystarczy, że z okna Zarządzaj szablonami dokumentów klikniecie na przycisk Polecenia/Nowy i wprowadzicie nazwę nowego foldera kategorii szablonów.
Tworzenie szablonu za pomocą narzędzia autotekst

 

Do tworzenia szablonu możecie skorzystać z wygodnego narzędzia, jakim jest autotekst. Za jego pomocą możecie wstawić nagłówek, logo firmy, tabelę lub każdy inny wybrany fragment tekstu. Każdy z wybranych elementów możecie wstawić przy użyciu odpowiedniego skrótu klawiszowego lub wybierając z listy elementów autotekstu.

Tworzenie szablonów za pomocą autotekstu jest bardzo proste. W tym celu przyjrzyjcie się poniższym wskazówkom:
· Uruchomcie program Writer, otwórzcie interesujący Was szablon i zaznaczcie wszystkie wprowadzone elementy do szablonu.

· Następnie kliknijcie na ikonę Autotekstu znajdującą się na pasku narzędzi lub kombinację klawiszy Ctrl + F3.

· Na ekranach Waszych monitorów pojawi się okno Autotekst. W nim wprowadźcie nazwę i skrót zaznaczonego elementu Autotekstu.
· Następnie wybierzcie kategorię, w której chcecie zapisać nowy element Autotekstu i kliknijcie na przycisk Autotekst/Nowy. Teraz wystarczy tylko kliknąć opcję Wstaw, aby wstawić zapisany element Autotekstu do dokumentu.

· Każdy z elementów Autotekstu można w razie potrzeby zmodyfikować. W tym celu wystarczy wybrać interesującą Was nazwę Autotekstu, który chcecie zmienić i kliknąć na przycisk Autotekst/Edytuj. Okno Autotekstu zostanie natychmiast zamknięte, a wybrany element Autotekstu pojawi się w nowym dokumencie. Teraz tylko wystarczy zmienić nazwę Autotekstu w edytorze, zaznaczyć zmieniony Autotekst, a następnie w oknie Autotekstu wybrać nazwę edytowanego Autotekstu i kliknąć przycisk Autotekst/Zamień.

· W razie potrzeby możecie również utworzyć własne kategorie Autotekstu. W tym celu kliknijcie na ikonę Autotekstu i już w oknie kliknijcie na przycisk Obszary. Na ekranach Waszych monitorów pojawi się nowe okno Edytuj obszary, w którym wprowadźcie nazwę kategorii i kliknijcie przycisk Nowy, a następnie OK.

Dawid Frankowski

· Po ustawieniach zapiszcie dokument jako szablon, wybierając Plik/Szablon dokumentu/Zapisz i zapisując szablon w obszarze Domyślnym.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Skuteczne narzędzia do wykrywania uszkodzonych podzespołów

pobierz

Wykrywanie i usuwanie niechcianych programów

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 49432 )

Array ( [docId] => 49432 )
Array ( [docId] => 49432 )