Linie, strzałki i łączniki w aplikacji Draw

Linie, strzałki i łączniki w aplikacji Draw Program Draw oferuje szeroki dobór zaawansowanych narzędzi rysunkowych. W poprzednich artykułach dotyczących aplikacji Draw nakreśliliśmy podstawy tworzenia linii i strzałek na podstawie wzorów dostarczonych przez program. Nie zawsze jednak zaproponowane schematy mogą Wam odpowiadać. W tym wypadku możecie dokonać modyfikacji dostępnych linii lub też utworzyć od podstaw własne. Program umożliwia również grupowanie zbiorów linii i strzałek w tzw. tabelach stylów, które mogą okazać się nieocenione podczas pracy nad kilkoma projektami wyposażonymi we własne style atrybutów. Z tego hasła dowiecie się: W jaki sposób modyfikować i tworzyć własne linie i strzałki? Jak typować własne tabele linii? Jak rysować i modyfikować łączniki?

1. Tworzenie i modyfikowanie linii i strzałek

Modyfikację i tworzenie wybranych linii w programie Draw możecie przeprowadzić w specjalnie do tego przygotowanym oknie Linie. Ciekawą funkcją jest wyznaczanie własnych zakończeń linii poprzez system łączonych punktów. Tworzenie strzałek i linii nie powinno przysporzyć Wam żadnych problemów. Przyjrzyjcie się poniższym wskazówkom:

· Najpierw przedstawimy tworzenie określonych stylów linii. W tym celu uruchomcie program Draw i wybierzcie z paska zadań opcje Format/Linia, a następnie kliknijcie na zakładkę Style linii.
· Na ekranach Waszych monitorów pojawi się okno Linia, które obejrzeć możecie na przedstawionym poniżej rysunku nr 1.

 



Rys. 1. Okno Linia umożliwiające tworzenie nowych linii

· W oknie znajdziecie wiele właściwości. W kategorii Style linii możecie przeprowadzić modyfikację aktualnie istniejących stylów linii. W Typie określacie, czy linia ma być przeplatana kropkami i kreskami. W opcji Liczba wprowadzacie liczbę kropek i kresek, które będą się nawzajem przeplatać. W kolejnych opcjach określacie długość i odstęp pomiędzy kreskami i kropkami. Opcję Dopasuj do grubości linii zaznaczacie, w przypadku gdy chcecie wprowadzić w polach Długość i Odstęp wartości procentowe z pola Szerokość, które możecie znaleźć w zakładce Linie.

· Teraz wystarczy kliknąć na przycisk Dodaj, aby utworzyć nowy styl. Modyfikację istniejącego stylu możecie przeprowadzić, klikając na przycisk Modyfikuj. Na koniec klikamy na przycisk OK w celu zapisania wprowadzonych zmian.
Jeśli chcecie utworzyć własne typy strzałki bądź skorzystać z innego zakończenia linii, możecie wykorzystać metody tworzenia strzałek dla rysunków wektorowych.
· W programie Draw za pomocą jednego z narzędzi (np. Krzywa, Linie i strzałki) narysujcie dowolne zakończenie linii (np. spirale).

· Następnie zaznaczcie obiekt, tak aby w oknie Linia był aktywny przycisk Dodaj. Kliknijcie na obiekt prawym przyciskiem myszy i wybierzcie z listy opcję Linia. W ostatniej zakładce Style strzałek możecie wybrać istniejący styl linii w polu Styl strzałki lub dodać i wprowadzić nazwę określonego zakończenia linii, wybierając przycisk Dodaj.



Rys. 2. Okno tworzenia i wyboru strzałek.

· Istnieje możliwość przechowywania i grupowania zbiorów stylów linii i strzałek w tzw. tabelach stylów. Opcje umożliwiające zapisanie tabeli stylów znajdziecie na rysunku 1 (okno Linia, zakładka Style linii). W zakładce Style linii znajdują się dwie ikony oznaczone otwartym folderem i dyskietkami. Pierwsza opcja pozwala otworzyć określoną tabelę linii, a druga zapisać bieżącą tabelę.
2. Tworzenie łączników

Łączniki są narzędziem umożliwiającym tworzenie precyzyjnych diagramów za pomocą połączeń do wskazanych brzegów określonego obiektu. Dzięki stosowaniu łączników możecie zaoszczędzić czas, który zwykle traci się na umieszczeniu linii w odpowiednim dla Was miejscu. Łączniki znaleźć możecie w pasku narzędzi.

· Uruchomcie program Draw i wybierzcie dwa obiekty w celu ich połączenia. Poniżej przedstawimy przykładowy schemat z połączonym kołem i kwadratem.
· Następnie z ikony Łącznik wybieracie interesujący Was typ łącznika. Kiedy najedziecie kursorem myszy na obiekt, program przedstawi punkty dołączenia, od których możecie poprowadzić linię. Program domyślnie rysuje możliwie najkrótszą linię pomiędzy obiektami i łączy z punktem. Kiedy doprowadzicie do połączenia linii, puśćcie przycisk myszy.

 

· Jeśli po połączeniu obiektów będziecie chcieli zmienić rozmiar obiektów, łączniki będą się przesuwać wraz z obiektami.


Rys. 3. Narzędzie Łączniki i dwa obiekty z linią połączenia

· Poszczególne obiekty mają domyślne punkty dołączenia. W razie potrzeby możecie określić dodatkowe punty dołączeń. Same dołączenia nie muszą się ograniczać do zewnętrznych linii obiektów, ale możecie je również dodać po wewnętrznej stronie obiektów. Aby dodać nowe dołączenia, zaznaczcie obiekt i w pasku opcji w dolnej części obszaru roboczego kliknijcie na ikonę Edytuj punkty sklejenia. Na górze okna zostaną wyświetlone ikony edycji punktów sklejania, dzięki którym możecie dodawać i modyfikować punkty dołączeń. Teraz wystarczy kliknąć na ikonę Wstaw punkt sklejania, a następnie wybrać i kliknąć na dowolne miejsce, aby utworzyć nowy punkt dołączeń.

· Jeśli zajdzie potrzeba, możecie zmodyfikować określony łącznik. W tym celu otwórzcie okno Łącznik, wybierając z paska zadań opcje Format/Łącznik. W oknie możecie określić długość pierwszej i ostatniej linii poziomej i pionowej, ustawić odległość łącznika, jak również typ łącznika.
· Jeśli chcecie połączyć tekst linią, wprowadźcie linie łącznika do ramki tekstowej. W tym wypadku kliknijcie na ramkę tekstową prawym przyciskiem myszy i wybierzcie opcję Tekst. W oknie możecie wprowadzić odstęp między ramką tekstową a samym tekstem, odsuwający tym samym linie łącznika od brzegu tekstu.

Dawid Frankowski

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Skuteczne narzędzia do wykrywania uszkodzonych podzespołów

pobierz

Wykrywanie i usuwanie niechcianych programów

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 49423 )

Array ( [docId] => 49423 )
Array ( [docId] => 49423 )