RSS

Ankieta

czy podoba Ci się aktualny wygląd strony?
  •  
  •  
  •  

Partnerzy serwisu

Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

Niestandardowe formaty liczbowe komórek w Excelu Excel

W arkuszu Excela masz dane zawierające wartość transakcji Twojej firmy z innymi firmami, z którymi ona współpracuje. To zestawienie przedstawione jest na rys. 1.
Dostosowywanie korespondencji seryjnej

W poprzednim Eletterze pokazaliśmy Ci w jaki sposób stworzyć w programie Word dokument korespondencji seryjnej. Dokument ten drukował jednocześnie kilkanaście pism podobnej treści do różnych osób. W tym Eletterze opiszemy Ci jak dostosować dokument korespondencji seryjnej do swoich potrzeb.

Niestandardowe formaty liczbowe komórek w Excelu

W arkuszu Excela masz dane zawierające wartość transakcji Twojej firmy z innymi firmami, z którymi ona współpracuje. To zestawienie przedstawione jest na rys. 1.
Rys. 1. Arkusz z wartościami transakcji
Komórki w kolumnie C zostały sformatowane za pomocą formatu liczbowego Walutowy.Kolorowanie czcionkiTa tabela wygląda dobrze, jednak chciałbyś ją nieco uatrakcyjnić, dodając odpowiednie kolory komórki i inne rzeczy ułatwiające analizę tych danych. Chciałbyś, aby wartości dodatnie zaznaczać na jakiś inny kolor, aby odróżnić je od wartości zerowych. Przy ustawianiu formatu walutowego nie ma takiej możliwości, a więc musisz użyć niestandardowych formatów liczbowych. W tym celu:1. Zaznacz kolumnę C i wybierz polecenie menu Format -> Komórki.2. Pojawi się okno dialogowe Formatowanie komórek. Przejdź do zakładki Liczbowe.3. Z listy kategorii wybierz Niestandardowe.Zauważ, że po przejściu do kategorii Niestandardowy dotychczasowy format Walutowy został zamieniony na kod formatowania. Pamiętaj, że tak naprawdę każdy z dostępnych formatów liczbowych w zakładce Liczbowe może być odwzorowany poprzez specjalne oznaczenia niestandardowych formatów liczbowych.4. W polu Typ zmień format liczbowy na następujący:[Niebieski]# ##0 zł;[Czerwony]-# ##0 zł;0 zł;@Niestandardowy format liczbowy składa się z czterech części. Pierwsza część dotyczy liczb dodatnich i kończy się średnikiem. Druga część dotyczy liczb ujemnych i również kończy średnikiem. Trzecia część dotyczy wartości zerowych. Za nią znajduje się sekcja odpowiadająca za wartości tekstowe. Każda sekcja posiada własny format - jeśli jest pominięta, to oznacza, że jest sformatowana według stylu Standardowy. Jeśli chcesz zmienić kolor czcionki, musisz go wpisać na początku kodu formatowania (dla każdej sekcji osobno) i zawrzeć w nawiasie kwadratowym. Możesz używać tylko podstawowych kolorów, takich jak [Żółty], [Zielony] czy [Biały]. Rys. 2. Nadawanie komórkom niestandardowego formatu liczbowego5. Naciśnij przycisk OK, aby zamknąć okno Formatowanie komórek.Po zmianie formatu liczbowego komórek arkusz wygląda jak na rys. 3. Rys. 3. Widok arkusza po zmianie formatu komórek na niestandardowyFormaty warunkowePo zmianie doszedłeś jednak do wniosku, że za dużo komórek ma kolor czcionki niebieski i chciałbyś kolorować na niebiesko tylko komórki o wartości powyżej 1.000 zł. W tym celu:1. Zaznacz komórki i otwórz okno Formatowanie komórek, przejdź do zakładki Liczbowe i z listy kategorii wybierz Niestandardowe.2. W polu Typ zmień format liczbowy na format widoczny poniżej i zamknij okno, naciskając przycisk OK.[Niebieski][>1000]# ##0 zł;[Czerwony][<0]-# ##0 zł;0 zł;@Możesz dodawać do niestandardowego formatu warunki liczbowe zawarte w nawiasach kwadratowych. W powyższym przypadku pierwsza sekcja dotyczy komórek, które mają wartości powyżej 1000, druga sekcja zaczynająca się po średniku dotyczy komórek, które mają wartość poniżej zera, a trzecia sekcja dotyczy pozostałych komórek zawierających wartości liczbowe. Czwarta sekcja dotyczy podobnie jak poprzednio wartości tekstowych.W kodzie niestandardowego formatu liczbowego możesz posiadać tylko dwa formatowania warunkowe.Po zmianie formatu liczbowego komórek arkusz wygląda jak na rys. 4.Rys. 4. Widok arkusza po zmianie formatu komórek na niestandardowy z użyciem formatowania warunkowegoUkrywanie wartościTeraz zestawienie wygląda dobrze. Chciałbyś jeszcze w kolumnie obok wartości wpisywać sobie uwagi, lecz chciałbyś, aby były one niewidoczne na wydruku. To także można osiągnąć za pomocą niestandardowych formatów liczbowych. W tym celu:1. Zaznacz kolumnę D i wybierz polecenie menu Format -> Komórki.2. W oknie Formatowanie komórek przejdź do zakładki Liczbowe i z listy kategorii wybierz Niestandardowe.3. W polu Typ zmień format liczbowy na następujący:;;;Jeśli dla danej sekcji formatu pomiędzy średnikami nie wpiszesz żadnego kodu formatu, to oznacza, że chcesz ukryć wartości komórek w tej sekcji.Możesz oczywiście stosować dowolne kombinacje kodów, np. taki kod:[>1000]# ##0 zł;;;@spowoduje, że widoczne będą tylko komórki mające wartości powyżej 1000 i te z wartościami tekstowymi.4. Naciśnij przycisk OK, aby zamknąć okno Formatowanie komórek.Po tej operacji wpisanie czegokolwiek do komórek w kolumnie D nie będzie uwidocznione na arkuszu. Tekst wpisany do komórki będzie można zobaczyć jedynie po zaznaczeniu komórki - będzie on widoczny tylko na pasku formuły.Piotr Dynia

Liczba odsłon: 5430

KOMENTARZE

Komentuj

*
*
*
 

Zobacz także

Porady o zbliżonej tematyce

Jak się uchronić przed błędnymi wynikami obliczeń w Excelu?
Zrobiłeś bilans aktywów i pasywów. W komórce B8 wpisałeś funkcję sprawdzającą, czy aktywa są równe pasywom. Jednak funkcja ta zwraca błędny wynik.
Zaznaczanie wszystkich komórek tekstowych w zakresie
Masz arkusz, do którego zaimportowałeś wartości z pliku tekstowego. Wśród tych wartości masz też daty. Wiesz, że niektóre daty mogły zostać zaimportowane niepoprawnie i są przez program Excel traktowane jako tekst. Takie zachowanie jest przez Ciebie niepożądane, ponieważ ma wpływ na formuły w innych komórkach, które mogą wtedy pokazywać niepoprawne wartości. Chciałbyś zaznaczyć i wyróżnić te komórki, które zawierają datę w postaci tekstowej.
Przenoszenie tekstu ze strony WWW do dokumentu tekstowego
Przenoszenie tekstu WWW do dokumentu tekstowego standardową metodą Kopiuj i Wklej powoduje przenoszenie również elementów formatowania strony WWW takich jak hiperłącza czy tabele.
Wyświetlanie urodzin w kalendarzu Outlooka cz. 1
Często zapominasz o urodzinach swoich najbliższych, a z poczty e-mailowej i programu Outlook korzystasz każdego dnia. W tym e-letterze pokażemy, co trzeba uczynić, aby w programie Outlook dopisać datę urodzin i jakiś inny termin (np. imieniny) w taki sposób, aby program Outlook sam przypominał Ci o urodzinach danej osoby.
Wyświetlanie urodzin w kalendarzu Outlooka cz. 2
Teraz przejdź do kalendarza, a zobaczysz, że data urodzin i data wpisana w polu Rocznica pojawiły się jako terminy w kalendarzu.

Książki

  • Bezpieczne korzystanie z internetu

    Każdy komputer podłączony do internetu jest narażony na ataki wirusów, trojanów i inne zagrożenia. Jednak celem...»

  • Windows 7 od podszewki

    Jeżeli zastanawiasz się, czy warto zainstalować Windows 7, w tej książce znajdziesz argumenty przekonujące, że powinieneś dokonać migracji na ten...»

  • 35 najlepszych narzędzi i makr

    Gotowe narzędzia do Excela ułatwią codzienną pracę i będą Ci służyć latami!Excel oferuje setki przydatnych poleceń oraz funkcji, z których na...»


Strona używa plików cookies.

Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.