- Sprawdź lampki kontrolne routera i modemu. Jedna z nich powinna sygnalizować stan połączenia z siecią. Dobrze mieć przy sobie instrukcje obydwu urządzeń, ponieważ każde z nich może w różny sposób sygnalizować stan połączenia – czasem lampka świeci się w różnych kolorach, czasem mruga. Dzięki lampkom kontrolnym dowiesz się, czy jest sygnał w sieci, a jedynie Twoje urządzenia nie mogą się połączyć, czy w sieci nie ma sygnału i dlatego nie możesz uzyskać połączenia. Jeśli to w sieci nie ma sygnału, należy skontaktować się z dostawcą Internetu – tylko jego interwencja pomoże w takim przypadku.
- Jeśli korzystasz z gniazdka telefonicznego, musisz stosować tzw. mikrofiltr – urządzenie podobne do pokazanego na rysunku 7. Mikrofiltr z jednej strony jest podłączony do gniazdka telefonicznego, a z drugiej ma dwa gniazdka – jedno przeznaczone do podłączenia aparatu telefonicznego, a drugie do podłączenia modemu albo routera. Jeżeli gdziekolwiek w domu, do innego gniazdka tej samej linii telefonicznej podłączyłeś ostatnio nowy aparat telefoniczny albo inne urządzenie (np. faks), nie podłączając mikrofiltra, to właśnie to może być przyczyną problemu z połączeniem sieciowym. Spróbuj odłączyć ten aparat telefoniczny. Jeśli nie podłączałeś żadnego nowego urządzenia w ostatnim czasie, spróbuj odłączyć ze wszystkich gniazdek wszystkie mikrofiltry oprócz tego, do którego w tej chwili jest podłączony Twój modem albo router. Jeżeli okaże się, że wszystko zaczęło działać poprawnie, oznacza to, że przyczyną jest któryś z mikrofiltrów lub nowe urządzenie.
- Spróbuj podłączyć Twój modem lub router do linii telefonicznej, używając innego mikrofiltra – być może przyczyną jest uszkodzony mikrofiltr.
- Sprawdź, czy linia telefoniczna działa – podnieś słuchawkę telefonu. Jeśli nie ma sygnału, może to oznaczać uszkodzenie linii lub chwilowy brak połączenia (spowodowany na przykład pracami konserwacyjnymi prowadzonymi przez operatora bądź awarią). Jeśli nie masz żadnych informacji na ten temat od operatora, odczekaj jakiś czas, ponownie podnieś słuchawkę telefonu i zweryfikuj, czy sygnału nadal nie ma. W międzyczasie możesz podłączyć aparat telefoniczny do innych gniazdek w domu, żeby wykluczyć uszkodzenie gniazdka telefonicznego, do którego podłączasz router albo modem.
- Jeżeli gniazdko telefoniczne i mikrofiltr wydają się działać poprawnie, możliwe, że to kabel pomiędzy gniazdkiem telefonicznym (mikrofiltrem) a Twoim modemem (routerem) jest uszkodzony. Spróbuj podłączyć modem innym kablem.