Zdobywanie informacji o przyczynach niebieskich ekranów

Plagą użytkowników są restarty komputera poprzedzone wyświetleniem tzw. niebieskiego ekranu i zawieszanie się komputera w losowych momentach. Wprawdzie przyczyna takiego zachowania się sprzętu jest zazwyczaj wypisywana na niebieskim ekranie, ale najczęściej nic z niej dla przeciętnego użytkownika nie wynika. Zazwyczaj dzieje się tak wskutek błędnie funkcjonujących sterowników i wówczas komputer zapisuje w plikach DMP tzw. zrzuty pamięci, zawierające znacznie dokładniejsze wskazówki co do przyczyn problemu.

Zacznij od otwarcia Panelu sterowania i wybrania System, a następnie karty Zaawansowane. Teraz wciśnij przycisk Ustawienia w sekcji Uruchamianie i odzyskiwanie, aby otworzyć okno o tej samej nazwie.

Rys. W Windows 7 otwarcie okna Uruchamianie i odzyskiwanie wygląda inaczej niż w Windows Vista
W oknie tym powinny Cię zainteresować przede wszystkim następujące opcje:Zapisz zdarzenie do dziennika systemu - dzięki temu raporty będą logowane, więc ją zaznacz,Automatycznie uruchom ponownie - przy zaznaczeniu jej w razie awarii komputer zostanie zrestartowany (lepiej ją odznaczyć, bo taki restart może spowodować, że nie wszystkie informacje zostaną zapisane w zrzucie pamięci),Zapisywanie informacji o debugowaniu - wybierasz rodzaj zrzutu pamięci pomiędzy małym zrzutem, zrzutem pamięci jądra i całkowitym zrzutem.

 

Mały zrzut pamięci to zapisywanie jedynie podstawowych informacji do C:\Windows\Minidump. Zrzut pamięci jądra oznacza najbardziej przydatny do analizy zestaw informacji składowany w C:\Windows\MEMORY.DMP. Całkowity zrzut pamięci to najdokładniejsze, ale i najbardziej dyskożerne oraz najtrudniejsze w analizie źródło informacji.

Mimo zmiany tych ustawień zdarza się, że zrzut pamięci nie jest wykonywany. Dzieje się tak najczęściej wskutek błędnych ustawień pliku wymiany (za małej objętości) albo wręcz jego wyłączenia.
Aby zdiagnozować problem (a wcześniej pozyskać zrzut pamięci), należy wygenerować zawieszenie się lub restart komputera - a na to można długo czekać. Dlatego też lepiej posłużyć się w tym celu narzędziem verifier.exe:
  • Z menu Start wybierz polecenie Uruchom, wpisz verifier.exe i wciśnij [ENTER].
  • W nowym oknie wybierz w sekcji Wybieranie zadania opcję Utwórz ustawienia standardowe i wciśnij Dalej.
  • W kolejnym oknie wybierz w sekcji Wybieranie sterowników do weryfikacji opcję Automatycznie wybierz wszystkie sterowniki zainstalowane na tym komputerze.
  • Zatwierdź zmiany przyciskiem Zakończ i zrestartuj komputer.
  • Po uruchomieniu komputera powinien on się zawiesić lub zrestartować, zrzucając zawartość pamięci do pliku.
  • Uruchom ponownie komputer w Trybie awaryjnym.
  • W Wierszu polecenia wpisz verifier /reset, aby przywrócić poprzednie ustawienia.
  • Zrestartuj komputer po raz ostatni.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Skuteczne narzędzia do wykrywania uszkodzonych podzespołów

pobierz

Wykrywanie i usuwanie niechcianych programów

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 47405 )

Array ( [docId] => 47405 )
Array ( [docId] => 47405 )