Gdy pracujemy z raportami rozciągającymi się w poziomie na wiele kolumn, standardowe (pionowe) sortowanie danych może okazać się niewystarczające. Aby poprawić komfort pracy, warto także ułożyć w odpowiednim porządku dane, ale w poszczególnych wierszach.
Tabele o pionowym układzie możemy bardzo łatwo sortować. Trudności pojawiają się wówczas, gdy przyjdzie nam pracować z zestawieniem o układzie poziomym. Do alfabetycznego uporządkowania danych nie wystarczy już kliknąć komórkę i wybrać z paska narzędziowego ikonę polecenia Sortuj rosnąco lub Sortuj malejąco. Trzeba odpowiednio ustawić sortowanie danych.
Zestawienie o poziomym układzie
Przyjmijmy, że naszym zadaniem jest ułożenie nazwisk w kolejności alfabetycznej. Oczywiście całe kolumny powinny zmienić swoje pozycje, ponieważ do danej osoby przyporządkowane są określone wartości liczbowe.
W tym celu:
- Zaznaczamy zakres komórek B1:E6 i z menu Dane wybieramy polecenie Sortuj (w Excelu 2007/2010: uaktywniamy kartę Dane i w grupie poleceń Sortowanie i filtrowanie wskazujemy Sortuj).
- W wyświetlonym oknie dialogowym wybieramy przycisk Opcje.
- W sekcji Orientacja zaznaczamy opcję Sortuj od lewej do prawej i klikamy OK.
Zmiana orientacji sortowania
- W oknie dialogowym Sortowanie z pierwszej rozwijanej listy wybieramy Wiersz 1, określamy porządek sortowania i klikamy OK.
Dane zostały posortowane w orientacji poziomej.