Aparat fotograficzny – obrazy wykresów w Excelu

Autor: Marcin Sarna
Jednym z mniej znanych narzędzi Excela jest tzw. aparat fotograficzny. Ta porada wyjaśnia, jak uzyskać do niego dostęp i jak tworzyć „obrazy” skoroszytu, przydatne do estetycznego prezentowania tabel.
Jest to funkcjonalność obecna już w Excelu 2003, która niestety nie znalazła należnego jej miejsca na pasku narzędzi i pozostaje nieco „ukryta”, co tłumaczy jej niską popularność. Aparat fotograficzny to bowiem bardzo przydatne narzędzie, które można porównać do windowsowego „zrzutu ekranu”.
Z pomocą aparatu zrobimy bowiem „zrzut” określonego zakresu komórek arkusza i taki zrzut możemy następnie umieścić w dowolnym miejscu skoroszytu. Wklejony zrzut jest niczym zdjęcie z aparatu fotograficznego, zachowuje się bowiem dokładnie tak samo, jak gdyby do skoroszytu został wklejony obraz.
Możemy więc owo „zdjęcie” przesuwać, obracać, zmieniać jego rozmiar itd. Zdjęcie zostaje przez Excel umieszczone na osobnej warstwie, dzięki czemu operacje na nim nie mają wpływu na inne obiekty w skoroszycie.
 
Rysunek 1. Dane źródłowe, a poniżej zdjęcie z aparatu fotograficznego. Widać wyraźnie narożniki pozwalające zmieniać rozmiar obrazu
Argumentem za skorzystaniem z aparatu fotograficznego a nie zwykłego „screenshota” jest to, że zdjęcie samo się aktualizuje w przypadku zmiany zawartości komórek, pokazując zawsze to, co aktualnie zostało w nich zapisane.
Pozwala to na ładne zaprezentowanie danych, np. poprzez ich agregację z kilku arkuszy. Umożliwia także tymczasowe „przeklejenie” do skoroszytu w którym pracujemy podglądu danych z innego skoroszytu tak aby podczas pracy nie było konieczności przełączania się między skoroszytami.
Najciekawszym zastosowaniem może być jednak „opanowanie” różnych szerokości kolumn w arkuszu. Jeżeli musimy na jednej stronie wydrukować kilka tabel o różnych szerokościach kolumn, to nie będziemy w stanie tego zrobić poprzez stworzenie kilku tabel (jedna pod drugą) w jednym arkuszu. Zmiana szerokości kolumny (np. D) będzie bowiem miała wpływ na wszystkie tabele, a tylko bardzo rzadko uda się znaleźć jedną optymalną szerokość dla wszystkich tabel.
Wówczas rozwiązaniem będzie stworzenie każdej tabeli dokładnie takiej jaką chcemy na osobnych arkuszach a następnie, na ostatnim arkuszu, umieszczenie zrzutów poszczególnych tabel dokonanych za pomocą aparatu fotograficznego.
Zaczniemy od dodania przycisku narzędzia aparatu do paska szybkiego uruchamiania Excela.
W tym celu:
  1. Kliknijmy menu Plik (w Office 2007 przycisk Microsoft Office) w lewym górnym rogu Excela.
  2. Wybierzmy Opcje (w Office 2007 Opcje programu Excel).
  3. W nowym oknie znajdźmy na liście po lewej stronie pozycję Pasek narzędzi Szybki dostęp.
  4. Wybierzmy w polu Wybierz polecenia z listę Polecenia, których nie ma na Wstążce.
  5. Znajdźmy na liście poniżej Aparat fotograficzny i dwukrotnie go kliknijmy, aby został dodany na liście po prawej stronie.
 
Rysunek 2. Aparat fotograficzny został dodany do paska narzędzi Szybki dostęp.
Po zamknięciu okna ikona aparatu fotograficznego powinna się pojawić w lewym górnym rogu programu Excel.
Rysunek 3. Aparat fotograficzny na pasku narzędzi Szybki dostęp.
Aby zrobić „zdjęcie”, zaznaczamy interesujący nas zakres komórek i klikamy ikonę aparatu. Teraz możemy już „obrabiać” zdjęcie tak jak każdy inny obraz. Na przykład możemy zdjęcie skopiować i wkleić do innego arkusza.
Po kliknięciu zdjęcia prawym klawiszem myszki i wybraniu Formatuj obraz otworzy się nowe okno. Wybierając po lewej stronie Właściwości zyskamy opcje dot. samego zdjęcia. Możemy m.in. zarządzać sposobem, w jaki zdjęcie jest automatycznie „aktualizowane”, na przykład wyłączyć zmiany rozmiaru zdjęcia w przypadku gdy zmienia się rozmiar komórek.
Rysunek 4. Okno Formatowanie obrazu dla zdjęcia z aparatu fotograficznego


Marcin Sarna


Tagi: excel

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Skuteczne narzędzia do wykrywania uszkodzonych podzespołów

pobierz

Wykrywanie i usuwanie niechcianych programów

pobierz

Polecane artykuły


Polecamy