Zabezpieczanie plików Excela

W jednym z poprzednich e-letterów pokazaliśmy, jak zabezpieczać pliki pakietu Office. W tym e-letterze dalszy ciąg informacji na temat zabezpieczania plików przed niepożądanymi użytkownikami – tym razem, jak zabezpieczać skoroszyty i arkusze Excela.

Zabezpieczanie struktury skoroszytu

Pierwszym sposobem jest zabezpieczenie przed wstawianiem, usuwaniem i odkrywaniem arkuszy. W tym celu:

1. Wybierz polecenie menu Narzędzia -> Chroń skoroszyt.

2. W oknie Chronienie skoroszytu zaznacz opcję Struktura, w polu Hasło (opcjonalnie) wpisz dowolne hasło i naciśnij OK.


Rys. 1. Okno służące do zabezpieczenia struktury skoroszytu

3. Pojawi się okno Potwierdzanie hasła. Wpisz w nim jeszcze raz to samo hasło i naciśnij OK.

*Wskazówka*
W oknie Chronienie skoroszytu możesz zaznaczyć również opcję Okna. Wybranie tej opcji spowoduje, że nie będzie można utworzyć nowego okna skoroszytu, podzielić okien czy też zablokować okienek.
*Koniec wskazówki*

Po wybraniu tego polecenia uniemożliwione stanie się przemieszczanie arkuszy, dodawanie nowych, a także kopiowanie ich oraz odkrywanie ukrytych arkuszy.

 



Rys. 2. Niedostępne polecenia menu kontekstowego arkusza po zabezpieczeniu struktury skoroszytu

W celu zdjęcia ochrony:

1. Wybierz polecenie menu Narzędzia -> Nie chroń skoroszytu.
2. W oknie, które się ukaże, wpisz hasło ochrony skoroszytu i naciśnij OK.



Rys. 3. Okno ukazujące się po wybraniu polecenia Nie chroń skoroszytu

Blokowanie edycji komórek

Drugim sposobem ochrony plików Excela jest ochrona zawartości komórek arkuszy. W tym celu:

1. Zaznacz komórki, których zawartości nie chcesz chronić, i wybierz polecenie menu Format -> Komórki.
2. Przejdź do zakładki Ochrona, opcję Zablokuj zmień na niezaznaczoną i naciśnij OK.

*Uwaga*
Domyślnie komórki mają opcję Zablokuj zaznaczoną i jeśli nie zmienisz tej opcji dla danej komórki, to nie będziesz miał możliwości jej edycji po zabezpieczeniu arkusza.
*Koniec uwagi*


Rys. 4. Zmiana opcji Zablokuj w oknie formatowania komórki

3. Następnie wybierz polecenie menu Narzędzia -> Ochrona -> Chroń arkusz.

4. W oknie Chronienie arkusza wpisz hasło ochrony i naciśnij OK.


Rys. 5. Okno ochrony arkusza

5. Pojawi się okno Potwierdzanie hasła. Wpisz w nim jeszcze raz to samo hasło i naciśnij OK.

*Uwaga*
Te operacje należy przeprowadzić dla każdego arkusza osobno.
*Koniec uwagi*

Po wykonaniu tych operacji nie będzie możliwa zmiana zawartości tych komórek, dla których nie zmieniono opcji Zablokuj na niezaznaczoną. W momencie próby edycji komórki pojawi się komunikat, że ta komórka jest chroniona przed edycją.



Rys. 6. Informacja o ochronie komórki pojawiająca się przy próbie jej edycji

Edycja tych komórek będzie możliwa dopiero po wybraniu polecenia menu Narzędzia -> Ochrona -> Nie chroń arkusza i wpisaniu hasła ochrony.

Ukrywanie zawartości komórek

Możesz również spowodować, że formuła czy wartość wpisana do komórki nie będzie widoczna na pasku formuły. W tym celu:

1. Zaznacz komórki, których zawartość chcesz ukryć, i wybierz polecenie menu Format -> Komórki.
2. Przejdź do zakładki Ochrona, zaznacz opcję Ukryj i naciśnij OK.

 

3. Wybierz polecenie menu Narzędzia -> Ochrona -> Chroń arkusz, wpisz hasło ochrony arkusza, naciśnij OK i powtórz hasło jeszcze raz.

Po wykonaniu tych poleceń formuła wpisana do takiej komórki nie będzie widoczna ani na pasku formuły, ani podczas edycji komórki.



Rys. 7. Formuła sumująca w komórce C11 jest niewidoczna na pasku formuły po zaznaczeniu opcji Ukryj i zabezpieczeniu arkusza

Opcje ochrony arkusza w nowych wersjach Excela

Wersja Excela 2002 i nowsze wersje mają dodatkowe opcje ochrony arkusza widoczne w oknie Chronienie arkusza. Pozwalają one na więcej możliwości dostosowania ochrony arkusza. Założenie ochrony arkusza powoduje, że część poleceń programu Excela domyślnie nie jest dostępna dla tego arkusza. W oknie Chronienie arkusza można wybrać sobie opcje, które będą dostępne w trakcie ochrony arkusza, np. używanie Autofiltra czy sortowanie.


Rys. 8. Zezwolenia na sortowanie i filtrowanie za pomocą Autofiltra w chronionym arkuszu

*Wskazówka*
W tym samym oknie możesz opcje Zaznaczanie zablokowanych komórek i Zaznaczanie odblokowanych komórek zmienić na niezaznaczone, co uniemożliwi zaznaczenie jakiekolwiek komórki w arkuszu, a przez to utrudnione stanie się np. kopiowanie.
*Koniec wskazówki*

W jednym z następnym e-letterów szerzej o sposobach zabezpieczania dokumentów Worda.

Piotr Dynia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Skuteczne narzędzia do wykrywania uszkodzonych podzespołów

pobierz

Wykrywanie i usuwanie niechcianych programów

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 49616 )

Array ( [docId] => 49616 )
Array ( [docId] => 49616 )