W przypadku konta na serwerze Exchange najpierw sprawdź, czy w menu Narzędzia jest opcja Asystent podczas nieobecności (jeśli jest, oznacza to, że masz konto Exchange 2007). Po wybraniu tej funkcji zobaczysz nowe okno, w którym zaznacz pole wyboru Wyślij autoodpowiedzi podczas nieobecności.
Autoodpowiedzi w Outlook Express lub Poczcie systemu Windows
Jeżeli przez jakiś czas nie będziesz mógł sprawdzać poczty i odpisywać na e-maile, warto wówczas ustawić tzw. autoodpowiedź, dzięki czemu każdy, kto wyśle Ci wiadomość, otrzyma od razu zwrotną informację o Twojej nieobecności i planowanym powrocie. Autoodpowiedź ustawia się na dwa sposoby - w zależności od tego, czy masz konto na serwerze Exchange czy też nie.

Rys. Okno Asystenta podczas nieobecności w wersji Exchange 2007
- Najpierw utwórz szablon odpowiedzi (czyli po prostu wiadomość e-mail, którą serwer będzie wysyłał podczas Twojej nieobecności). W tym celu kliknij menu Nowy, wpisz treść i temat.
- Za pomocą opcji Zapisz jako zapisz plik jako autoodpowiedz.oft (czyli jako typ Szablon Outlook).
- Kliknij Zapisz.
- Z menu wybierz Narzędzia - Reguły i Alerty.
- W zakładce Reguły wiadomości e-mail wciśnij Nowa Reguła.
- W polu dialogowym Rozpoczynanie od Pustej Reguły wybierz Sprawdzanie Przychodzących Wiadomości ,a następnie kliknij Dalej.
- Otworzy się nowe okno. W polu Krok 1. Wybierz Warunki zaznacz Od Określonych Nadawców, a w polu Krok 2. Edytuj Opis Reguły kliknij podkreślenie określonych nadawców.
- Otworzy się okno Adres dla reguły.
- W polu Książka Adresowa wybierz Kontakty i kliknij OK oraz Dalej.
- W polu Krok 1. zaznacz Odpowiedz na nią, wykorzystując szablon.
- W polu Krok 2. wciśnij podkreślenie wybierz szablon.
- W nowym oknie Wybierz Szablon Odpowiedzi w polu Szukaj w: wybierz Szablony użytkownika w systemie plików.
- Wskaż poprzednio utworzony szablon autoodpowiedz.oft i kliknij Otwórz oraz Dalej.
- Wybierz lub nie interesujący Cię Wyjątek od Reguły, a następnie kliknij Dalej, Zakończ oraz OK.
Pamiętaj, że autoodpowiedzi będą wysyłane tylko wtedy, gdy komputer będzie włączony z uruchomionym Outlook Expresem lub Pocztą systemu Windows. Ponadto program Outlook musi być skonfigurowany do okresowego sprawdzania, czy nadeszły nowe wiadomości.