Bibliograficzna baza danych w OpenOffice
Bibliograficzna baza danych, zgodnie ze swoją nazwą, powstała głównie w celu przechowywania informacji o charakterze bibliograficznym. Jako źródło danych możesz jednak wskazać dowolną bazę danych kompatybilną z pakietem OpenOffice. Bardzo często się zdarza, że źródłem danych są dla nas książki adresowe klientów pocztowych lub programów typu PIM. W poniższym tekście znajdziesz wskazówki, jak z niej skorzystać.

Rys. 1. Bibliograficzna baza danych
Dostęp do bibliograficznej bazy danych uzyskasz w Narzędzia/Bibliograficzna baza danych. Źródła danych można teoretycznie zmienić w otwartym oknie dialogowym (Edycja/Źródło danych). Często pojawia się jednak problem z wykorzystaniem niezarejestrowanych wcześniej źródeł danych. Dlatego w przypadku gdy korzystasz z takiego źródła, powinieneś kliknąć na Edycja/Wymień bazę danych. Za pomocą tej opcji zarejestrujesz nowe źródło danych, z którego skorzystasz podczas pracy np. z edytorem Writer.
Źródła danych można również zarejestrować na etapie ich tworzenia (dotyczy tylko pakietu OpenOffice). Polega to na tym, że w trakcie tworzenia nowej bazy danych zaznaczasz, że powinna ona zostać zarejestrowana, dzięki czemu będzie później bez problemów dostępna w innych składnikach programu. Nie wszyscy o tym pamiętają.
W przypadku zastosowania danych niemających charakteru bibliografii, w praktyce każdej poza znajdującą się domyślnie w pakiecie, zostanie wyświetlony błąd, że brakuje pewnych pól we wpisie bibliograficznym. Nie przejmuj się tym. Jeżeli Ci to przeszkadza, to możesz wyłączyć ten komunikat całkowicie. W innym przypadku będzie się pojawiał za każdym razem, kiedy klikniesz na omawianą opcję.
Bazy danych możesz usunąć analogicznie do sposobu ich włączenia.
Przemysław Żarnecki