Formatowanie tekstu w OpenOffice Writer - wypunktowanie i numeracja cz. 3

W ramach ostatniej opcji wybieramy rodzaj użytego przez nas wypunktowania, numeracji, ustalamy sposób tworzenia poziomów niższego rzędu. Sama opcja jest o wiele bardziej rozbudowana niż wcześniejsze razem wzięte. Skorzystanie z niej spowoduje otwarcie nowego okna dialogowego, w którym interesuje nas sześć zakładek:

· znaki wypunktowania - znajduje się w niej osiem rodzajów znaków wypunktowania do wybrania. Począwszy od znanych w MS Office wielkich (i okropnych zarazem) krop, po kwadraciki, znaczki wypunktowania w kształcie fajek, krzyżyki itd. Nie zamierzam specjalnie zajmować się ich omawianiem, jednakże chciałbym zwrócić uwagę na jedną kwestię. Część z nich to znaki charakterystyczne tylko i wyłącznie dla pakietu OpenOffice, dlatego też jeśli zamierzamy zapisywać dokumenty w innych formatach (przede wszystkim .doc i .rtf), powinniśmy się ograniczyć do tych najbardziej powszechnych. Może się zdarzyć, że jeśli tego nie zrobimy, to u kogoś zobaczymy ładne "krzaczki" zamiast przewidywanych znaków wypunktowania. Osobiście zdarzały mi się takie rzeczy i np. zamiast znaków wypunktowania u znajomych w jedynie słusznym pakiecie pokazywały mi się ikonki skrzynki pocztowej,

· typ numeracji - w tym miejscu znajduje się również osiem różnych rodzajów numeracji, analogicznie do poprzedniej zakładki. Z numeracją nie ma jednakże problemu kompatybilności z innymi edytorami (liczby w końcu wszędzie są takie same). Do wyboru oprócz liczb mamy również litery (np. "a"). Obie właśnie omówione opcje, naturalnie oprócz zmiany rodzaju numeracji/wypunktowania, przydają się również do pracy z poziomami. W zasadzie jest to również zmiana rodzaju wypunktowania/numeracji. Na przykład kiedy chcemy zrobić podpunkt i używamy Tab program automatycznie tworzy nam kolejny punkt w postaci cyfry. Jeśli chcemy mieć podpunkty, numerację niższego poziomu zrobione w inny sposób, to korzystamy z opisanych właśnie opcji. Jeśli wybierzemy określoną opcję, to będzie ona dostępna dla całego poziomu w ramach jednej listy. Jeśli np. zmienimy na ostatnim podpunkcie, to zmiany obejmą również wcześniejsze pozycje z tego samego poziomu,

· konspekt - kolejna zakładka jest w zasadzie związana z poprzednimi. Można rzec, że stanowi pełną automatyzację poprzednich. Stworzył ją zapewne ktoś, kto doszedł do wniosku, że po co samemu modyfikować każdy poziom listy, skoro można skorzystać z kilku gotowych rozwiązań, które obejmują zarówno samo wypunktowanie, numerację, jak i połączenie obu. Jest tylko jedna wada takiego rozwiązania, domyślne szablony przedstawiają zaledwie parę wariantów. Chociaż nie wiem, czy to aż taka wada, zważywszy na moje wcześniejsze uwagi odnośnie do niestosowania zbyt wyszukanych metod listingu. Oczywiście, jeśli adresatem są tylko i wyłącznie osoby posiadające OpenOffice to żadnego problemu nie ma. W innych przypadkach świetnym rozwiązaniem wydaje się zapisanie naszego dokumentu w formacie .pdf. Rzekłbym nawet, że bardzo często jest to rozwiązanie najlepsze, zwłaszcza dla dokumentów, które mają być tylko odczytywane. Nadto nawet w przypadku przenoszenia dokumentów między OpenOffice mogą zdarzyć się np. drobne przesunięcia, przestawienia tekstu, których w .pdf nie uświadczymy. Dlatego polecam to rozwiązanie, zwłaszcza przy przenoszeniu dokumentów do druku, ale myślę, że tej kwestii trzeba będzie poświęcić osobny, krótki odcinek e-lettera,

· grafika - ciekawa opcja, która pozwala na stworzenie wypunktowania za pomocą kolorowych znaków graficznych. W większości przypadków przypominają one tradycyjne, tylko pokolorowane znaki wypunktowania. Do wyboru mamy kilkadziesiąt różnych grafik. Sądzę, że ta opcja nie znajdzie większego zastosowania, poza kolorowymi prezentacjami, przede wszystkim z racji estetyki. Niemniej jednak jest to opcja warta zainteresowania, tym bardziej że istnieje możliwość potraktowania znaków wypunktowania jako dołączonej grafiki, co likwiduje niejako problem niekompatybilności z innymi edytorami i formatami,

· pozycja - niezwykle ciekawa opcja, zważywszy na pewną specyfikę wypunktowania w OO, o której w zasadzie nie wspomniałem, a na pewno powinienem. Domyślnie wypunktowanie i numeracja tworzone są przy użyciu większego odstępu od brzegu kartki niż normalna linijka tekstu. Nie stanowi to problemu przy krótkich listach, wtedy to jest może nawet atut. Z doświadczenia wiem jednak, że wielu osobom nie podoba się większy odstęp w kilku, a nawet kilkunastostronicowych listach. Osobiście mnie to nie przeszkadza, ale zdaję sobie sprawę, że jest to rzecz gustu. Dlatego niezwykle przydatna jest ta opcja, możemy bowiem za jej pomocą ustanowić odstęp, czyli tzw. wcięcie dla każdego poziomu listy (do 10 włącznie, ale jakoś sobie nie wyobrażam, żeby więcej było potrzeba),

· opcje - ostatnia zakładka zawiera wiele zaawansowanych opcji, za pomocą których możemy ustalać chociażby styl tekstu dla każdego poziomu naszej listy, odstępy pomiędzy poziomami, ich wyrównanie, a nawet wypunktowanie w postaci niestandardowych znaków graficznych.

W zasadzie znamy już wszystkie możliwości, jakie daje nam w omawianym zagadnieniu OpenOffice Writer. Należy pamiętać, aby stosować konsekwentnie raz przyjęte rozwiązanie, gdyż inaczej zrobi się bałagan w tekście. Powinniśmy również zwrócić uwagę na inne opcje, które w sposób pośredni wpływają na nasze listy. Jedną z takich opcji jest chociażby zwiększanie i zmniejszanie wcięcia. Niezwykle przydatne dla osób, którym nie chce się grzebać w zaawansowanych opcjach przeznaczonych dla wypunktowania. Znajduje się ona na tym samym pasku narzędzi co atrybuty czcionki, czyli niemalże na samej górze edytora.

Przemysław Żarnecki

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Skuteczne narzędzia do wykrywania uszkodzonych podzespołów

pobierz

Wykrywanie i usuwanie niechcianych programów

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 49452 )

Array ( [docId] => 49452 )
Array ( [docId] => 49452 )