Często spotykasz się z problemem, w jaki sposób zabezpieczyć pliki aplikacji pakietu Office, tj. dokumenty Worda, skoroszyty Excela czy prezentacje PowerPointa, przed niepowołanym dostępem innych osób. W tym e-letterze opiszemy podstawowe opcje zabezpieczania tych plików przed otwarciem i edycją takich plików.
Zabezpieczanie plików hasłem przy otwarciu pliku
Podstawowym sposobem jest wprowadzenie hasła, które będzie potrzebne przy otwarciu pliku. W celu zabezpieczenia pliku takim hasłem:
1. Otwórz plik i wybierz polecenie menu Narzędzia -> Opcje.
2. Przejdź do zakładki Zabezpieczanie.
Rys. 1. Opcje zabezpieczeń w programie PowerPoint 2003 3. Wpisz dowolny ciąg znaków w polu Hasło ochrony przed otwarciem.
4. Możesz nacisnąć przycisk Zaawansowane. Pojawi się okno z różnymi rodzajami szyfrowania. Wybierz odpowiednią metodę szyfrowania i naciśnij OK.
Rys. 2. Metody szyfrowania hasła5. Naciśnij OK, aby zamknąć okno Opcje. Pojawi się monit, aby powtórnie wpisać hasło. Wprowadź jeszcze raz to samo hasło, które wpisałeś poprzednio w polu Hasło ochrony przed otwarciem i naciśnij OK.
Rys. 3. Potwierdzenie wprowadzenia hasła
Po tych operacjach przy następnym otwarciu pliku pojawi się monit informujący, że do otwarcia tego pliku potrzebne jest hasło.
Rys. 4. Monit o wprowadzenia hasła przy próbie otwarcia dokumentu Worda
W przypadku błędnego wprowadzenia hasła pojawi się monit, że hasło jest niepoprawne lub zostało błędnie wpisane. W każdej aplikacji Office pojawiający się monit jest nieco inny.
Rys. 5. Komunikat pojawiający się w Excelu w przypadku błędnego wpisania hasła zabezpieczającego plik przed otwarciem
Zabezpieczanie plików hasłem przed edycją danych
W przypadku gdy chcesz, aby wszyscy mogli mieć dostęp do pliku, ale nie chcesz, aby niepowołane osoby zmieniały treść pliku, zabezpiecz plik przed zmianami. W tym celu:
1. Otwórz plik i wybierz poleceniu menu Narzędzia -> Opcje.
2. Przejdź do zakładki Zabezpieczanie.
3. Wpisz dowolny ciąg znaków w polu Hasło ochrony przed zmianami.
4. Naciśnij OK, aby zamknąć okno Opcje. Pojawi się monit, aby powtórnie wpisać hasło. Wprowadź jeszcze raz hasło i naciśnij OK.
Po tych operacjach przy następnym otwarciu pliku pojawi się monit informujący, że plik jest zastrzeżony i należy wprowadzić hasło, aby móc edytować plik lub nacisnąć przycisk Tylko do odczytu.
Rys. 6. Monit o wprowadzenia hasła przy próbie otwarcia dokumentu Worda W przypadku naciśnięcia przycisku Tylko do odczytu na pasku tytułu pojawi się informacja, że plik ma atrybut Tylko do odczytu i nie będzie można zapisać tego pliku pod taką samą nazwą w tym samym folderze.
Rys. 7. Informacja o atrybucie Tylko do odczytu wyświetlana na pasku tytułu *Wskazówka*
Wprowadzenia hasła przed zmianami lub przed otwarciem możesz dokonać również z poziomu okna zapisywania pliku. Po wybraniu polecenia menu Plik -> Zapisz jako w oknie Zapisywanie jako wybierz polecenie Narzędzia znajdujące się w górnej części okna, a następnie z listy poleceń wybierz polecenie Opcje zabezpieczeń (dla Worda i PowerPointa) lub polecenie Opcje Ogólne (dla Excela).
Rys. 8. Wybieranie polecenia Opcje zabezpieczeń z poziomu okna służącego do zapisywania pliku Po wybraniu tego polecenia pojawi się okno z polami, do których będziesz mógł wpisać hasło ochrony przed otwarciem lub hasło ochrony przed zmianami.
*Koniec wskazówki*
Piotr Dynia