W poprzednich eletterach zajęliśmy się przybliżeniem Wam edytora tekstu Writer. Teraz zajmiemy się opisaniem właściwości i ciekawych funkcji innych aplikacji wchodzących w skład pakietu biurowego OpenOffice. Teraz chcielibyśmy przybliżyć Wam program Calc.
Program Calc jest zaawansowanym arkuszem kalkulacyjnym, który w niczym nie ustępuje popularnemu Excelowi. Oprócz standardowych rozwiązań, które możecie znaleźć w tego typu programach, aplikacja Calc posiada szereg wyróżniających funkcji, jak formatowanie warunkowe, ochrona komórek arkusza kalkulacyjnego, zaawansowane filtry dokumentów, możliwość wstawienia plików graficznych w dowolnych formatach czy funkcja kontroli poprawności wprowadzanych danych.
1. Skróty klawiaturowe programu Calc
Obecnie niewielu już użytkowników wyobraża sobie pracę bez użycia skrótów klawiaturowych, dzięki którym mogą znacznie zwiększyć efektywność swojej pracy. Poniżej znajdziecie listę najbardziej przydatnych skrótów klawiaturowych używanych w programie Calc.
Ctrl Page Down – skrót umożliwia Wam przejście do następnego arkusza
Ctrl Page UP – skrót pozwala Wam wrócić do poprzedniego arkusza
Home – skrót umożliwi Wam szybkie przejście do pierwszej komórki wiersza
End – skrót umożliwi Wam szybkie przejście do ostatniej komórki wiersza, zaczynając od ostatniej kolumny zawierającej dane
Backspace – skrót usuwa dane zawarte w wybranej komórce
Shift Enter – skróty, który pozwoli Wam przejść o jedną komórkę w górę w wyznaczonej kolumnie
Shift TAB – skrót, który umożliwi Wam przejść o jedną komórkę w lewo w wyznaczonym obszarze
Shift F5 – skrót wyznacza komórki, których wartość zależy od wybranej komórki
Ctrl A – skrót pozwala zaznaczyć cały dokument
Ctrl B – skrót włącza/wyłącza pogrubcie tekstu w wybranej komórce
Ctrl I – skrót włącza/wyłącza kursywę tekstu w wybranej komórce
F9 – skrót pozwoli przeliczyć arkusz kalkulacyjny
2. Tworzenie arkusza kalkulacyjnego na podstawie szablonu Wraz z instalacją programu dostarczone zostaną Wam gotowe szablony, na podstawie których będziecie mogli oprzeć swoją pracę. Szablony oprócz z góry wyznaczonych stylów zawierają również grafikę, ustawienia środowiskowe pracy i wzorcowy tekst.
- Aby skorzystać z szablonu wybierzcie Plik/Nowy/Szablony i dokumenty. Następnie pojawi się okno, w którym definiujecie interesującą Was kategorię szablonów i wybieracie odpowiedni szablon. Zapisany plik na podstawie wybranego szablonu zostanie przechowany jako dokument programu Calc.
- W przypadku braku szablonów te możecie pobrać ze strony
www.gatepenoffice.org
3. Zapisywanie danych pliku tekstowego w arkuszu kalkulacyjnym
Aby przeprowadzić operację wstawienia danych z pliku tekstowego do arkusza kalkulacyjnego musicie użyć tzw. separatorów (np. znak tabulacji, średnik czy spacja), które oddzielają określone dane w tekście. Użyte znaki pozwolą Wam wyróżnić początek i koniec zapisanych danych tak, aby te mogły zostać odpowiednio rozmieszczone w kolumnach arkusza kalkulacyjnego. Wybrany plik tekstowy zapisujecie w formacie pośrednim
CSV. Zwróćcie również uwagę na sam rodzaj użytych w tekście separatorów. Zastosowanie spacji sprawdza się w zasadzie tylko przy danych liczbowych. W przypadku już danych adresowych użyjcie innych separatorów, jak np. średnik.
Poniżej znajdziecie przykład danych tekstowych z zastosowaniem separatorów (w tym przypadku średnika).
Alina Kowalska; ul. Rogalika 7; Poznań- Aby wstawić do arkusza dane z pliku tekstowego otwórzcie program Calc i wybierzcie Plik/Otwórz, a z dostępnej listy Pliki typu tekst CSV.
- Następnie otwarte zostanie okno Import tekstów, w którym dokonujecie niezbędnych ustawień.
- Po kliknięciu na przycisk
OK, dane zostaną wprowadzone do arkusza kalkulacyjnego.
Dawid Frankowski