FreePBX 2.3.0

FreePBX to opensourcowe (licencja GNU GPL), napisane w PHP z użyciem bazy danych (m.in. MySQL lub SQLite) narzędzie pozwalające na założenie i prowadzenie wirtualnej centralki telefonicznej na dowolnej maszynie linuksowej. Jest w dużym stopniu zgodne z popularnym w tej dziedzinie rozwiązaniem o nazwie Asterisk (http://www.asterisk.org/).

Pozwala zarówno na prowadzenie sieci stricte wirtualnych, gdzie rozmowa przebiega z użyciem komputerów (analogicznie jak np. w Skype, http://www.skype.com), jak i na zarządzanie sprzętową, podłączaną do serwera centralką telefoniczną, do której przyłączamy wszystkie aparaty (również telefony komórkowe, jeżeli zainstalujemy lokalny przekaźnik).

Każdemu telefonowi współpracującemu z centralką FreePBX przypisujemy numer wewnętrzny. W rozmowach prowadzonych za pośrednictwem tej centralki może uczestniczyć dowolna ilość osób, co czyni z niej idealne narzędzie do telekonferencji. Jedynym ograniczeniem, z którym należy się liczyć, jest moc obliczeniowa (procesor i pamięć) serwera. Twórcy programu twierdzą, że aby trzysta osób mogło jednocześnie rozmawiać, wystarczy komputer wyposażony w procesor Pentium 4, taktowany zegarem 3 GHz.

Dla każdego telefonu (wirtualnego lub prawdziwego) pod FreePBX możemy założyć skrzynkę poczty głosowej (ang. voicemail) i nagrać powiadomienie o nieobecności odpowiedniej osoby. Możemy również skonfigurować naszą sieć telefoniczną w taki sposób, aby w wypadku nieodebrania jednego telefonu odzywały się inne. Co więcej, FreePBX pozwala nam na kolejkowanie rozmów – jeśli odbiorca jest zajęty, przychodzące do niego połączenia nie są zrywane, tylko czekają na swoją kolej. W trakcie oczekiwania, system może odtwarzać osobie dzwoniącej muzykę z plików MP3.
Możemy też uruchomić usługę IVR (ang. interactive voice response), czyli automatyczną telerecepcjonistkę, przypominającą serwisy głosowe w bankach. Za jej pomocą udostępniamy naszym odbiorcom głosowe menu, w którym wybierają oni opcje za pomocą cyfr, gwiazdki lub krzyżyka.

Co więcej, możliwe jest nawiązywanie połączeń między telefonami (wirtualnymi lub fizycznymi) a światem zewnętrznym, m.in. za pomocą urządzeń działających w standardzie PSTN. Przy użyciu FreePBX da się też korzystać z funkcji pagera lub interkomu, o ile wybrane aparaty mają takie możliwości.

Zarządzanie centralką telefoniczną FreePBX jest możliwe za pomocą aplikacji działającej w przeglądarce internetowej lub uruchamianego z poziomu powłoki interpretera o składni kompatybilnej z Asteriskiem. Rozbudowany system uprawnień pozwala na powierzenie zarządzania centralką dowolnej liczbie osób, co jest szczególnie istotne w większych organizacjach, mających wielu administratorów.
FreePBX ma dość rozbudowaną, choć nie zawsze przejrzystą dokumentację. W wersji 2.3.0 projektu rozbudowano pomoc oraz możliwości nawiązywania połączeń z użyciem różnych aparatów. Wprowadzono też obsługę bazy danych SQLite, nocny lub dzienny tryb pracy oraz nagrywanie, a także zapewniono kompatybilność z Asteriskiem w wersji 1.4. Uporządkowano również kod źródłowy oraz interfejs webowy FreePBX i usunięto większość występujących dotychczas błędów.

 

http://www.freepbx.org/

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Skuteczne narzędzia do wykrywania uszkodzonych podzespołów

pobierz

Wykrywanie i usuwanie niechcianych programów

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 49183 )

Array ( [docId] => 49183 )
Array ( [docId] => 49183 )